marți, noiembrie 5, 2024

Ultima ora

Sport

Aeroportul Craiova, poarta Olteniei spre Europa

Aeroportul Internațional Craiova este, fără îndoială, cel mai de succes proiect al Consiliului Județean Dolj. Grație determinării conducerii instituției și unor ample investiții care depășesc 40 de milioane de euro, aeroportul din Bănie s-a transformat dintr-un loc unde „nu zburau nici măcar zmeele“ în cea mai importantă poartă de acces a regiunii către Europa, cu zeci de zboruri săptămânale și sute de pasageri zilnic.

Povestea Aeroportului Internațional din Craiova a început în urmă cu șapte ani când autoritățile județene au alocat aproximativ 10 milioane de euro pentru construcţia unui turn de control al traficului aerian cu cinci etaje, modernizarea terminalelor de sosiri şi plecări, dotarea cu echipamente de securizare standardizate la nivel internaţional, săli de aşteptare, spaţii verzi, zone administrative şi comerciale. Totodată, a fost reabilitată parţial şi o parte din pistă și s-a implementat un sistemului special, destinat aterizării aeronavelor în condiţii meteo nefavorabile, cu vizibilitate redusă.

În anii care au urmat, Consiliul Județean Dolj a continuat să aloce sume considerabile pentru dezvoltarea aeroportului. Fie că a fost vorba despre extinderea parcării, sisteme de iluminat și supraveghere, achiziția de echipamente necesare funcționării aeroportului ori chiar despre achiziția unui autobuz special care asigură îmbarcarea și debarcarea de pe aeronave, CJ Dolj n-a ezitat să răspundă mereu prezent. În total, vorbim despre alte cinci milioane de euro, bani proveniți din bugetul propriu al instituției.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Proiect de 24 de milioane de euro, implementat în timp record

Conștientă însă că dezvoltarea aeroportului nu se poate realiza doar prin eforturile financiare ale instituției, conducerea Consiliului Județean Dolj și-a îndreptat atenția către fondurile europene. Așa se face că, în luna februarie 2014, reprezentanții Aeroportului Craiova semnau, la Ministerul Transporturilor, contractul de finanțare pentru reabilitarea infrastructurii de mişcare a aeroportului din Bănie, proiect în valoare de 24,4 milioane de euro. „ Participăm la un moment special, important nu doar pentru comunitatea craioveană şi doljeană, ci pentru întreaga regiune Oltenia, pentru tot sudul României şi chiar pentru locuitorii districtelor Vidin, Montana şi Vratsa, din Bulgaria. Aeroportul Craiova este un proiect deosebit de important pentru Consiliul Județean, iar semnarea contractului de finanţare pentru reabilitarea infrastructurii de mişcare vine să închidă în mod fericit cercul strategiei de dezvoltare pe care am gândit-o în privinţa acestui obiectiv“, declara, în februarie 2014, președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa.

Proiectul, implementat în decursul anului 2015, a vizat reabilitarea pistei de decolare-aterizare, cu o lungime de 2.500 de metri, prin repararea dalelor degradate şi a rosturilor aferente acestora şi aşternerea de mixturi asfaltice turnate la rece, repararea căii de rulare şi extinderea suprafeţei portante a acesteia până la 25 de metri, precum şi înlocuirea sistemului de balizaj cu unul modern, pentru alimentarea căruia a fost realizat şi un nou post de transformare. Proiectul a asigurat, de asemenea, finanțarea necesară pentru reabilitarea platformei de îmbarcare-debarcare existente şi extinderea acesteia de la două la opt locuri, precum şi realizarea unui sistem de canalizare pluvială. 

Eforturile CJ Dolj au dat roade

La patru ani de la momentul în care Consiliul Județean Dolj a început primele investiții, pe Aeroportul din Craiova a aterizat și primul mare operator low-cost. Era vorba despre Wizz Air, care, în 2013, a inaugurat două zboruri către Milano și Londra. Un an mai târziu, Wizz Air a alocat o aeronavă nouă Airbus A320 la Aeroportul Internațional Craiova și a introdus patru noi destinații: Roma, Dortmund, Barcelona și Bologna. Între timp, cursa pentru Dortmund a fost inlocuită cu una spre Koln, Wizz Air anunțând recent și patru noi destinații către Veneția, Paris, Madrid și Liverpool, primele zboruri fiind anunțate deja pentru primăvara anului viitor. În plus, Wizz Air a anunţat și alocarea celei de-a doua aeronave Airbus A320 bazei sale din Craiova, care din luna martie 2017 urmează să opereze 29 de zboruri săptămânale înspre și dinspre Craiova.

Însă anul 2016 nu a adus la Craiova doar noi destinații, ci și un nou operator aerian. Este vorba despre firma Ryanair, cea mai mare companie low-cost din Europa care, la finele lunii octombrie, a inaugurat primul zbor pe ruta Craiova – Valencia. „Noi ne-am dorit tot timpul firma Ryanair în Craiova. După cum vedeţi, investiţiile consiliului judeţean în aeroport aduc trafic. Abia acum suntem în situaţia de a avea ce oferi unui operator de talia Ryanair. Cred că este începutul unei lungi prietenii“, declara Mircea Dumitru, directorul Aeroportului din Craiova.

Povestea continuă

Chiar dacă performanțele Aeroportului din Craiova în materie de trafic depășesc acum chiar și cele mai optimiste așteptări cu care conducerea CJ Dolj a pornit la drum în urmă cu șapte ani, investițiile în dezvoltarea aeroportului vor continua. O spune chiar Ion Prioteasa, care amintește că, în Master Planul de Transport al României pe perioada 2017-2023, sunt prevăzute 70 de milioane de euro pentru îmbunătățirea transportului aerian la Craiova. „Noi deja pregătim documentaţiile pentru proiectele pe care le vom depune în primăvara anului viitor, pentru că vorbim de investiţii absolut importante în viitorii 10-15 ani ai aeroportului, respectiv realizarea unui nou terminal pentru pasageri, cu o suprafaţă de 20.000 de metri pătraţi, realizarea unei platforme de staţionare pentru aeronave, cu o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi, dotarea cu echipamente de siguranţă, precum şi realizarea infrastructurii auxiliare, respectiv un drum perimetral tehnologic, iluminat public şi supraveghere video. Este foarte important ca tot ceea ce realizează ei acum să fie foarte bine conexat cu acest moment doi, o etapă care, odată implementată, va situa Aeroportul Internaţional din Craiova între primele din România, ceea ce-l va recomanda ca o alternativă viabilă pentru Aeroportul Henri Coandă“, a spus, recent, președintele Consiliului Județean Dolj.

La rândul său, directorul Aeroportului Internațional Craiova, Mircea Dumitru, spune că dacă anul 2016 se va încheia cu un trafic de 210.000 – 215.000 de pasageri, anul viitor acest număr aproape că se va dubla, estimările fiind că se vor înregistra 400.000 de pasageri. La acest lucru va contribui și faptul că cei doi mari operatori prezenți la Craiova – Wizz Air și Ryanair – au anunțat deja că vor inaugura alte noi destinații.

Aeroportul din Bănie, motor de dezvoltare regională


Dincolo de discuțiile despre faptul că investițiile CJ Dolj au pus Craiova pe harta aviatică a Europei, aeroportul din Bănie a devenit un real motor de dezvoltare regională. Deservind o regiune cu peste două milioane de locuitori, Aeroportul Internațional a reușit să devină atractiv și pentru zeci de mii de pasageri din țările vecine Bulgaria și Serbia. Dar mai important, aeroportul a atras atenția unor investitori străini, care încep să privească cu alți ochi potențialul Doljului și al Olteniei. Mărturie stă decizia Wizz Air de a inaugura o cursă spre Liverpool, o zonă de unde Craiova a primit numeroase semnale din partea unor companii interesate să realizeze investiții în România, confirmând ceea ce spunea, în urmă cu un an, președintele CJ Dolj: „o regiune nu se pot dezvolta dacă nu are un aeroport. Mediul economic, indiferent unde te-ai duce, întreabă, atunci când vrea să ajungă într-o anumită zonă, dacă există aeroport“!

 

Comandat de PSD Dolj, CUI mandatar financiar 11160007. Executat de SC Inter Regional Media SRL – D

Politica