luni, decembrie 23, 2024

Ultima ora

Sport

1 noiembrie a trecut, autostrada n-a apărut!

Licitaţia pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic al autostrăzii Craiova-Piteşti nu a fost lansată pe 1 noiembrie, aşa cum anunţa ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, atunci când a venit, în septembrie, la Craiova, pentru a se întâlni cu reprezentanţi ai Ford România. Nici licitaţiile pentru Centurile Balş şi Slatina nu au fost lansate. Totodată, nici pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fostă CNADNR), nu a fost anunţată demararea niciuneia dintre licitaţii şi nici trimiterea documentaţiei de atribuire spre Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, pentru avizarea ei şi urcarea în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, aşa cum a procedat CNAIR pentru celelalte lucrări.

Mi-a făcut şi îmi face plăcere să vă confirm, astăzi, că licitaţia pentru autostrada Piteşti-Craiova va fi lansată pe 1 noiembrie şi prevedem ca această autostradă să fie finalizată conform masterplanului, în 2020. De asemenea, răspunzând nevoilor Ford, o să anticipăm lucrările la centurile ocolitoare Balş şi Slatina, care o să facă parte din autostradă. La centura Balş, din nou, licitaţia va începe pe 1 noiembrie. Interesanat este că CNADNR sau viitorul CNAIR şi-a asumat această lucrare în regie proprie şi din cauza aceasta va fi terminată într-un timp record de doi ani. Centura Slatina este puţin mai complicată datorită podului peste Olt, licitaţia va începe la 1 noiembrie, lucrarea va fi finalizată în 2019”, anunţa, pe 15 septembrie, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe. Declaraţia a fost făcută cu ocazia dezbaterii „Infrastructura de transport, principala provocare a industriei auto”, găzduită de Ford România şi Asociaţia Constructorilor de Automobile din România.

Niciun indiciu despre autostradă

Policlinica Buna Vestire Craiova


Bineînţeles că toată lumea s-a entuziasmat la aflarea acestei veşti, zona Olteniei aşteptând de ani întregi şi având nevoie de această autostradă. Numai că, iată-ne ajunşi în data de 3 noiembrie, iar licitaţia nu a fost demarată. Ultimele licitaţii care apar în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, postate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în luna noiembrie, sunt „Achiziţia de echipamente de producţie pentru documente de birou (imprimare, multiplicare, fax, scanere, finisare şi sortare) şi kit-uri tonere consumabile aferente acestora”, lansată pe 1 noimebrie, şi „Achizitionare materiale igienico-sanitare pentru CNADNR SA 2016 -2019”, lansată pe 2 noiembrie.

Nici pe site-ul Companiei, www.cnadnr.ro, la secţiunea „Comunicate de presă”, nu sunt anunţate nici demararea licitaţiei şi nici trimiterea documentaţiei de atribuire către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, în vederea aprobării acesteia şi urcării ei în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. În aceeaşi situaţie se găsesc şi licitaţiile pentru centurile Balş şi Slatina.

Concesiunea despre care Buşe nu ştia, încă în etapa de dialog

Spre deosebire de ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, care nu avea idee, pe 15 septembrie, despre procedura de concesiune a drumului expres/autostrăzii Craiova-Piteşti, Sistemul Electronic de Achiziţii Publice încă are arhivată această procedură. Întrebat, la acea dată, de Jurnalul Olteniei, ce se întâmplă cu aceasta, Buşe a răspuns că nu ştie despre ce e vorba. „Nu ştiu despre ce vorbiţi. Eu nu pot să răspund pentru ce a fost, pot să vă răspund de ce facem noi acum”, a spus, scurt şi sec, Buşe. Se pare, însă, că 1 noiembrie a fost doar o dată aruncată pentru a linişti spiritele.

Procedura amintită este lansată din martie 2013, iar de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. Licitaţia este, în continuare, în desfăşurare, deşi directorul CNADNR, Cătălin Homor, a declarat, într-un interviu, că ea este suspendată din cauza lipsei de finanţare. Și pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, la stadiul proiectelor CNAIR pe luna octombrie, această procedură de concesiune apare ca fiind la etapa de dialog, aşa cum se află de ani buni.

Se desfăşoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea „Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întretinerea Drumului Expres/Autostrăzii Craiova – Piteşti*, km 0+000 – km121+185”.

Ofertanţii nu au fost nici până acum publicaţi în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, fiind oferiţi presei doar în urma solicitărilor oficiale. Cinci consorţii de firme se înscriseseră la această procedură. Acestea sunt asocierea Obrascon Huarte Lain SA (Spania) şi Ohl Zs SA (Spania), Asocierea China Communications Construction Company Ltd, Dogus Insaat Ve Ticaret SA (Turcia) şi Egis Projects (Franţa), Asocierea SC Spedition Umb SRL (România), SC Tehnostrade SRL (România) şi SC Vectra Service SRL (România), Asocierea Strabag Ag (Austria), Strabag Se (Austria), Vinci SA (Franţa), Vinci Construction Grands Projets (Franţa), Vinci Construction Terrassament (Franţa), Aktor Concessions SA (Grecia), Aktor SA (Grecia) şi Asocierea Impregilo Spa (Italia) şi Salini Spa (Italia). Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu această procedură.

Autostrada, în cifre

Conform datelor deţinute până acum, Autostrada Craiova-Slatina-Piteşti va avea o lungime de 124 kilometri. Costul acesteia se ridică, estimativ, la circa 900 de milioane de euro. Autostrada ar urma să fie făcută din fonduri europene, fiind inclusă în Master Planul General de Transport al României. Acesta a fost aprobat pe 14 septembrie şi este documentul strategic care stabileşte principalele direcţii de dezvoltare a infrastructurii de transport din România în următorii 15 ani, pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval, aerian şi multimodal.

CNADNR, în atenţia Curţii de Conturi

Curtea de Conturi a constatat, în 2015, în urma controalelor a două echipe diferite, prejudicii estimate la 223,3 milioane de lei, respectiv 38,4 milioane de lei, fără a se menţiona şi fapta săvârşită. În ambele situaţii, a fost sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, dar şi DNA în primul caz.

Politica