Rectorul Universităţiide Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea explică necesitatea restartării învăţământului profesional în România. ,,După rezultatele sesiunii din toamna anului 2016 a bacalaureatului, atrăgeam atenţia asupra unei situaţii paradoxale. În regiunea de vest a României, dezvoltarea este limitată de structura forţei de muncă: şomaj aproape zero şi companii care cer public absolvenţi de învăţământ profesional, în timp ce rata de promovare a bacalaureatului este de aproximativ 60% din înscrieri. Cu alte cuvinte, pentru 4 din 10 tineri sistemul de învăţământ oferă soluţii incerte, majoritatea acestora provenind din liceele tehnice, unde rata de succes la bacalaureat este de aproape două ori mai mică decât cea din liceele teoretice!”, a declarat Gabrile Marilen Pirtea. Acesta a mai spus că autorităţile competente au întreprins măsuri concrete în acest sens, ceea ce reprezintă un prim pas spre rezolvarea situaţiei semnalate. Pentru ca soluţia să producă efectele aşteptate şi să fie sustenabilă, consideră importante o serie de aspecte. ,,Luarea în considerare a bunelor practici existente la acest moment în România, iniţiate în special de companii germane, parte dintre ele în cadrul şcolilor pilot din anul şcolar 2016-2017, constituirea unui cadru legal flexibil, care să ţină cont de progresele înregistrate. Consider că practica în companii este o componentă esenţială, însă definirea strictă a învăţământului profesional ca învăţământ dual strict poate reduce capacitatea de reglare a sistemului şi, mai mult, poate chiar dăuna iniţiativelor care funcţionează la acest moment, stabilirea clară a contextului de colaborare între agenţi economici, unităţi de învăţământ şi administraţie locală şi centrală, identificarea modalităţilor optime de pregătire şi motivare a resursei umane implicată în procesul educaţional din învăţământul profesional”, susţine prof. Pirtea. Rectorul UVT crede că este momentul să privim învăţământul din perspectiva oportunităţilor oferite, nu din cea a pedepsirii celor care nu sunt suficient de merituoşi. ,,Avem nevoie de rute educaţionale profesionale, însoţite de certificări specifice şi de modalităţi de conexiune cu învăţământul universitar. Este important ca o persoană care a decis să urmeze o formă de educaţie profesională să aibă opţiunea să revină pe ruta universitară atunci când doreşte, fără a începe de la zero, ci ţinând cont de competenţele relevante pe care le-a dobândit. Am sprijinit şi voi sprijini în continuare demersurile care aşază fundaţia învăţământului profesional pe aceste principii. Consider că nu ne permitem costurile aşteptării, de aceea este important ca modificările legislative să permită funcţionarea învăţământului profesional începând cu anul şcolar 2017-2018! Avem avantajul că unele firme germane s-au implicat deja în această formă de învăţământ, expertiza lor ar fi pusă în valoare dacă şcolile pilot din anul şcolar 2016-2017 ar fi constituite în jurul acestor iniţiative”, a declarat prof. univ. dr. Marilen Pirtea.