Interacţiunile cu elevii care prezintă deficienţe senzoriale multiple este o experienţă unică. Deşi nu reuşesc să perceapă vocea sau să comunice cu oamenii care îi înconjoară, aceşti copii sunt nişte elevi speciali. Școala Specială “Sfântul Vasile” din Craiova se ocupă îndeaproape de educarea şi formarea acestor copii cu deficienţe, în măsura în care recuperarea lor este posibilă.
“Este o şcoală cu tradiţie în învăţământul oltean dar şi în învăţământul doljan, este o şcoală care îşi şcolarizează copiii cu deficienţe senzoriale auditive şi deficienţe senzoriale multiple. Despre această şcoală pot să vă spun că are o vechime începând din anul 1954-1955, când prima şcoală a debutat cu un număr foarte mic de clase, la început avea chiar o singură clasă cu şase elevi ca spre sfârşitul anului şcolar să aibă patru clase de elevi. La un moment dat a fost nevoie de un spaţiu mai mare întrucât numărul copiilor cu deficiențe a crescut şi atunci vechea locaţie s-a mutat aici, în sediul acesta din strada Dr. Dimitrie Gerota nr. 3. Nivelele de şcolarizare din această şcoală sunt preşcolar, primar şi gimnazial, iar la momentul acesta şi de câţiva ani avem trei grupe de preşcolari dintre care o grupă de copii cu deficienţe senzoriale de auz şi două grupe de copii cu deficienţe senzoriale multiple, deficienţe grave. Pentru învăţământul primar, la momentul acesta avem şapte clase pentru copii cu deficienţe senzoriale auditive şi DSM-uri, iar la V-VIII avem nouă clase pentru această categorie de copii cu deficienţe”, a spus Florentina Cornea, directoarea şcolii gimnaziale speciale, Sfântul Vasile din Craiova.
Program non-stop
Școala desfăşoară o activitate permanentă, alternând activităţile de predare cu cele recreative. În plus, copiii au posibilitatea de a servi masa şi a dormi în cadrul unităţii de învăţământ.
“Programul nostru se desfăşoară non-stop începând cu orele 8.00, când începem orarul şcolii până la orele 12-13, în funcţie de orarul fiecărei clase, programul de dimineaţă pentru activităţile de predare. La aceste ore instructorii pentru educaţie în unitatea şcolară preiau copiii de la cadrele didactice, îi însoţesc la masă, îi ajută la servirea mesei pe cei care întâmpină probleme în acest sens, desfăşoară câteva activităţi recreative până la ora 14.00 când copiii noştri revin în sălile de clasă desfăşurând activităţi compensatorii sub supravegherea învăţătorului şi profesorului educator, dar şi în colaborare cu profesorii de kinetoterapie, profesori de psihidiagnoză şi consiliere şi profesorii de terapii specifice compensatorii, de stimulare şi educare a limbajului. După orele 18.00 revin în unitate din nou instructorii pentru educaţie care preiau copiii de la clase, îi însoţesc la masă. Până la orele 21.00 desfăşoară activităţi recreative, jocuri, iar după aceasta vine ora culcării şi sunt supravegheaţi până a doua zi de dimineaţă de supraveghetorii de noapte. De aeceea vă spuneam că la noi există o permanentă activitate, iar copiii noştri sunt prinşi în permanenţă în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare, sub supraveghere permanentă. Ne bucurăm să avem în această şcoală foarte multe cabinete adaptate şi săli de clasă adaptate pentru nevoile copiilor noştri. Este o activitate specială şi din punct de vedere al relaţiei cadru didactic-elev”, a precizat Florentina Cornea.
Mobilier adaptat nevoilor
Instituţia beneficiază de toate dotările necesare lucrului cu elevii cu probleme, cele 50 de cadre didactice ocupânde-se îndeaproape de copii cu nevoi speciale.
„Sunt oameni speciali care lucrează cu copii speciali, sunt oameni cu experienţă şi ne bucurăm ca în ultima vreme să avem în rândurile noastre şi cadre didactice debutante cu un flux de venire din învăţământ public în învăţământ special, destul de prezent, foarte multe cadre didactice au opţiunea de a se muta de la şcolile publice către o şcoală specială, ne bucură acest lucru şi asta înseamnă că învăţământul special are ce oferi, atât pentru cadrele didactice cât şi pentru părinţii noştri. Baza materială a şcolii este adaptată şi personalizată pentru fiecare copil şi fiecare tip de clasă, Avem un mobilier aşezat într-o formă de semicerc şi efectivele noastre de elevi sunt mici tocmai pentru a permite cadrului didactic să lucreze eficient. Avem minim opt, maxim 12 elevi pentru clasele de surzi, iar pentru copii cu deficienţe grave, avem un maxim de patru copii. Băncile sunt aşezate în semicerc tocmai pentru a avea o vedere faţă în faţă şi a face permisivă acea citire labială. La copiii cu deficienţe senzoriale auditive este o comunicare în limbaj mimico-gestual, o comunicare verbală, o comunicare totală, pe toate liniile, astfel încât să ne asigurăm că informaţia a ajuns la copil şi a înţeles-o. Cabinetele sunt dotate fiecare cu aparatura de care au nevoie, calculatoare, programe informatice de logopedie. Sala de kinetoterapie este dotată cu aparatura necesară pentru recuperarea copiilor, întrucât ei au şi probleme fizice, medicale pe care profesorul kinetoterapeut încearcă să le recupereze şi să controlăm din acele stimulări fizice pe care copilul le are datorită bolii.
Instituţia se ocupă de elevi până în clasa a VIII-a, aceştia fiind ajutaţi să îşi dezvolte auzul, dar şi celelalte simţuri. La momentul acesta avem 120 de elevi, iar în ceea ce priveşte personalul, avem la momentul acesta şapte posturi pentru personalul nedidactic şi aici mă refer la bucătărese, îngrijitori pentru curăţenie, 50 de posturi pentru cadrele didactice şi 10 posturi pentru personalul didactic auxiliar”, a mai spus directoarea.
50-60% din copii reuşesc să promoveze examenele
Deşi sunt copii cu cerinţe educative speciale şi complexe, mulţi dintre ei reuşesc după terminarea şcolii să promoveze examenele naţionale şi să se descurce mai bine în viaţă.
„Activitatea copiilor noştri după încheierea celor opt clase se termină la clasele cu copii cu deficienţe de auz cu acea Evaluarea Naţională pe care o dau şi ceilalţi copii din învăţământul public. Noi lucrăm pe un curriculum adaptat, dar aplicăm conţinutul din curriculum naţional, adaptat pentru copiii noştri. Este foarte greu când trebuie să susţinem aceste evaluări naţionale, pentru că marea problemă este întâmpinată la evaluarea de limbă şi literatură română. Copilul deficient de auz va fi un copil care va avea probleme în exprimare, în respectarea acordurilor limbii române, în orientarea spaţio-temporară, în poziţionarea topică şi corectă a cuvintelor. Colegii mei fac eforturi şi ne bucurăm că în fiecare an aproape 50-60% din copii reuşesc să ia acea notă de cinci, iar după aceea merg la Liceul Special Beethoven, accesând acea ofertă educaţională care este pusă la dispoziţia copiilor cu deficienţe senzorial-auditive”, a mai spus Florentina Cornea.
Sprijin de la Consiliul Judeţean Dolj
În activităţile desfăşurate, instituţia beneficiază de suportul Consiliului Judeţean Dolj, acesta alocând fonduri de fiecare dată când îi este solicitat sprijinul.
“Consiliul Judeţean este un partener în care am văzut responsabilitate, profesionalism, am avut parte de fiecare dată de înţelegere şi consiliere. Precizăm că elevii noştri sunt în regim intern şi în regim extern, unitatea noastră şcolară este dotată cu cantină şi oferim cele trei mese de bază copiilor şi o gustare la ora 16.00. Dincolo de aceasta este acel binecunoscut corn şi lapte de care şi copiii noştri beneficiază. Copiii care sunt cazaţi în unitatea şcolară beneficiază de cazare şi masă gratuită pentru că nu de puţine ori mi s-a întâmplat să mă întrebe părinţii când vin să–și înscrie copiii la noi la şcoală „Şi cât trebuie să plătim?”. Precizez că banii alocaţi pentru alocaţia de hrană a copiilor este prin Consiliul Judeţean. Am găsit sprijin la Consiliul Judeţean care de la suma de 7 lei cât a reprezentat în septembrie 2012 alocaţia de hrană pe zi, a ajuns la 10,50 lei. Poate nu e mare, dar pentru mine şi copiii mei a contat pentru că ne-am descurcat altfel. După care lucrurile au început să se regleze astfel încât la momentul acesta avem acea sumă de 16,50 alocată pentru fiecare copil”, a conchis directoarea.