An de an, autorităţile alocă, pentru Casa Judeţeană de Pensii Dolj, bilete de tratament în staţiuni balneare, pentru pensionari şi salariaţi. Pentru anul 2016, sunt peste 8.000 de locuri, valabile în perioada februarie-noiembrie, repartizate pe două serii.
“Sunt alocate anual, pentru Casa Judeţeană de Pensii Dolj, 8.000 şi ceva de bilete de tratament. Aceste bilete sunt repartizate pe serii, cu dată de început undeva prin februarie-martie şi dată finală, sfârşitul lunii noiembrie. Fiecare bilet de tratament are ca durată 16 zile”, a spus Daniela Licu, director Casa Judeţeană de Pensii Dolj.
Ce criterii trebuie să îndeplinească doritorii
Pentru a beneficia de un astfel de sejur, persoanele interesate trebuie să îndeplinească anumite criterii precum vechimea în muncă sau pensia mică. De asemenea, dacă sunt multe cereri, nu pot merge la băi doi ani la rând. În cazul în care refuză biletul, fără să aibă un motiv justificat, nu va mai primi altul până la sfârşitul anului.
“Biletele de tratament se acordă în baza criteriilor aprobate de Ministerul Muncii. Astfel, au dreptul la bilete de odihnă şi tratament toţi pensionarii şi asiguraţii sistemului public de pensii. În baza acestor criterii se calculează un punctaj, în funcţie de cuantumul pensiei, de faptul că au fost sau nu într-o staţiune de tratament în ultimii doi ani, de vechimea pe care au avut-o în muncă la înscrierea la pensie şi în urma acestor criterii, care sunt notate cu un anumit punctaj, se obţine un punctaj comun şi astfel, au prioritate cei care nu au fost în ultimii doi ani într-o staţiune, nu au beneficiat de un billet de tratament, au pensii mici, pentru că până la urmă este o măsură de protecţie socială şi este normal să fie aşa că aceşti pensionari, cu pensii de 4 milioane, nu ar putea niciodată să beneficieze de un billet de tratament dacă ar trebui să plătească costul integral al cazării, al tratamentului şi al mesei”, a precizat directoarea.
În cazul persoanelor care au nevoie de însoţitor, pentru ca acesta să beneficieze de aceleaşi reduceri, trebuie să aibă calitatea de pensionar sau asigurat.
“Asigurat înseamnă angajat. Într-adevăr, înainte de apariţia acestor criterii, cei care erau încadraţi în grad de invaliditate I şi aveau însoţitor, aveau dreptul să meargă şi acest însoţitor pe bilet de tratament, acum fiecare plăteşte în funcţie de pensia pe care o are. Deci, practic un pensionar achită 50% din cuantumul pensiei brute pentru aceste 16 zile de masă, casă şi tratament. Dacă pensia brută depăşeşte 2.681, care este valoarea salariului mediu brut pe economie, plăteşte costul integral al biletului de tratament, care este undeva la 1.400-1.500, în funcţie de fiecare complex hotelier în parte, ce tarif au negociat la nivel naţional. Sunt 8.000 de bilete, iar noi avem ca grad de valorificare 100%. Deci, nu există bilete nevalorificate pentru că, cei care, deşi beneficiază de o alocare automată şi nu pot merge în staţiune, practic refuză biletul, acele bilete se redistribuie”, a specificat Daniela Licu.
Biletele refuzate, o variantă
Cei care nu prind un astfel de bilet de tratament în urma repartizării automate, pot pleca la băi, în baza unui bilet refuzat de o altă persoană sau în baza biletelor care se alocă suplimentar.
“Este o procedură destul de greoaie pentru angajaţii Casei de Pensii. De două ori pe lună există încă acele cozi care erau înainte de apariţia acestor criterii şi oamenii care au mai fost în ultimii doi ani în staţiune şi vor neapărat să meargă şi anul acesta iau un astfel de bilet refuzat. În afară de aceste bilete refuzate mai există biletele primite suplimentar de la Casa Naţională de Pensii Publice, din acest motiv am audienţe în fiecare zi de miercuri şi joi. Joi au fost aproximativ 60 de persoane în audienţă. Sunt persoane cu handicap, cu dizabilităţi grave, care au nevoie de tratament în fiecare an, dar care, conform criteriilor, nu mai pot beneficia de un astfel de bilet. Acelaşi tratament, în mare, se desfăşoară în toate unităţile cu care Casa Naţională are contracte încheiate. De exemplu, procedura de nămol se poate efectua atât la Techirghiol cât şi la Eforie, cum ştie toată lumea, dar şi la Amara. Toate aceste staţiuni sunt pe site-ul instituţiei noastre, sunt multe staţiuni. Anumiţi pensionari sunt obişnuiţi şi spun “eu am fost doar acolo”. Din păcate, cei care au fost în ultimii doi ani şi vor neapărat să meargă şi anul acesta pot merge dar dacă sunt înţelegători că nu pot merge în staţiunea neapărat dorită. Este o procedură care ne ia foarte mult timp. Noi într-o serie avem alocat automat aproximativ 200-300 de bilete, dar, în afară de acestea se mai primesc locuri suplimentare, aproximativ 100 şi toate aceste bilete se distribuie de aceiaşi angajaţi, adică munca lor la ghişeu este aproape dublată”, a mai spus directoarea.
Documente necesare
Dosarul care se depune la Casa Judeţeană de Pensii Dolj trebuie să conţină cererea de acordare a biletului de tratament, o copie după actul de identitate al beneficiarului, cuponul de pensie şi trimiterea de la medicul de familie.
“La începutul anului, îmediat după întâi ianuarie, se depune o cerere. Trebuie depusă cererea cu minim 40 de zile înainte de perioada solicitată şi asta le spun tuturor celor care vin în audienţă că trebuie să-şi completeze cererea nu pe o lună, s-o completeze de la 1 martie până la 30 noiembrie, în felul acesta au o plajă mult mai largă şi pot obţine un bilet de tratament alocat automat. Primesc acasă plicul apoi se prezintă în ziua în care sunt programaţi, cu actele necesare, trimiterea de la medicul de familie, cuponul de pensie pe luna anterioară, buletinul, bineînţeles titularul în persoană şi cu bănuţii necesari să-ţi achite biletul şi trebuie să treacă acolo trei staţiuni, aşa este formularul de cerere, trei staţiuni în ordinea priorităţilor. Dacă vor să meargă însoţiţi de cineva, este bine să facă aceste cereri Popescu cu Ionescu şi apoi Ionescu să facă cu Popescu, ca aceste cereri să poată fi cuplate în sistem şi să obţină un punctaj comun şi să beneficieze de o alocare în acelaşi hotel din aceeaşi staţiune că dacă îşi fac aceste cereri individual, fiecare va primi în altă parte. Aceasta este procedura standard normală, din punctual meu de vedere aceasta ar trebui să fie singura procedură existentă, dar, în judeţul nostru aşa au fost obişnuiţi pensionarii, să mai existe şi aceste bilete refuzate. Există judeţe în ţară care întorc la Bucureşti biletele refuzate şi nu le mai redistribuie”, a declarat Daniela Licu.
Înghesuială mare la uşa instituţiei
Mai mulţi pensionari au venit zilele acestea în audienţă, nemulţumiţi fiind de staţiunea unde au primit repartizare pentru a urma tratamentul. Directoarea Casei Judeţene de Pensii Dolj, spune că locurile în anumite staţiuni sunt limitate, iar mulţi dintre pensionari nu vor să înţeleagă acest lucru.
“Cazurile din audienţă eu le înregistrez şi le opresc numărul de telefon. Pensionarii vin cu nemulţumiri legate de faptul că, de exemplu vor neapărat la Techirghiol. La Techirghiol, există două locuri pe serie, nu am nicio variantă să-i pot trimite, nu am cum pentru că noi suntem 42 de judeţe plus casele de pensii din fiecare sector din Bucureşti şi există un număr de bilete alocate pe seria din perioada respectivă. Nu are cum să primească un judeţ foarte multe locuri. E adevărat că noi aici în Dolj, primim locuri mai multe la staţiunile care sunt mai aproape de noi, Valea Oltului, Herculane şi pensionarii, muţi dintre ei în vârstă, preferă distanţele acestea mai scurte”, ne-a mărturisit directoarea.