O dezbatere cu tema “Profilul absolventului”, organizată de Administraţia Prezidenţială în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice a avut loc, ieri, la Craiova. La dezbatere au participat elevi, studenţi, părinţi, cadre didactice precum şi reprezentanţi ai autorităţilor publice locale şi de la nivel naţional. Între ei, s-a aflat şi ministrul Educaţiei, Adrian Curaj. Dezbaterea a avut loc în Sala Albastră a Universităţii din Craiova.
“România educată” este proiectul naţional al Preşedintelui României care reprezintă începutul reaşezării societăţii pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazată pe performanţă, muncă, talent, onestitate şi integritate. Astfel, în perioada 2016-2018, Administraţia Prezidenţială derulează o amplă dezbatere publică privind educaţia din România.
“Această dezbatere naţională este organizată de către administraţia prezidenţială în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice. Deschidem această serie de dezbateri naţionale la Craiova, vă mulţumim pentru găzduire. Știm cu toţii că ştiinţa îţi dă putere însă educaţia îţi conferă libertate. Prin urmare, astăzi ne aflăm la o dezbatere pe tema aceasta a educaţiei pentru că ne dăm seama cât este de importantă educaţia pentru noi, pentru copii noştri şi după cum ştiţi şi dumneavoastră acesta este proiectul Preşedintelui României”, a declarat Monica Anisie, secretar de stat la Ministerul Educaţiei.
Lumea se află într-o continuă schimbare, devenind din ce în ce mai complexă, iar scopul acestei dezbateri este de a conştientiza societatea că educaţia trebuie să ţină pasul cu aceasta pentru a oferi absolvenţilor maximum de oportunităţi. Astfel, instituţiile de învăţământ ar putea să contribuie la această promovare a ideilor şi valorilor adaptate secolului 21. Dezbaterea Naţionalã Pentru Educaţie şi Cercetare se va desfãşura în perioada 2016-2018, va fi structuratã în trei etape şi urmãreşte elaborarea unui model de guvernanţã pentru sectorul educaţiei şi cercetãrii dar şi susţinerea unei reaşezãri normative.
"Suntem onoraţi că aţi decis ca instituţia noastră să reprezinte unul dintre cele mai necesare proiecte pentru România. Permiteţi-ne să salutăm demararea acestui proiect care poate să însemne confruntarea societăţii româneşti în ceea ce noi credem că este cea mai importantă provocare a ţării noastre şi anume educaţia. De aceea, cu atât mai mult este de salutat proiectul căruia ne raliem şi noi Universitatea din Craiova, care presupune acest dialog pe toate nivelele societăţii. Educaţia este singura şansă a lumii de a se salva, cred că toţi sunteţi de acord cu acest fapt, de aceea unul dintre obiective este schimbarea percepţiei asupra actului didactic. Și Universitatea din Craiova trebuie să depăşească prejudecăţile şi să-şi asume poziţia de avanpost în evoluţia regională. Depăşirea obstacolelor pe care le tot întâmpină regiunea noastră nu se poate realiza decât prin această instituţie, prin Universitatea din Craiova. Educarea omenescului de care vorbea regretatul Solomon Marcus ar trebui să fie mobilul, aspiraţia oricărui sistem de învăţământ”, a declarat Cezar Spânu, rectorul Universităţii din Craiova.
Susţinătorii proiectului au plecat de la ideea că viziunea asupra şcolii poate porni de la redefinirea beneficiarului direct al educaţiei şi anume absolventul. Aceştia sunt de părere că în loc să cerem acestuia să se adapteze sistemului, am putea construi sistemul în jurul acestuia.
“Proiectul “România Educată” reprezintă proiectul de ţară, de mandat al Preşedintelui României, de a reaşeza societatea noastră pe valori, pe spirit de competiţie caracterizat de fairplay şi pe o normalitate care cred că ne-o dorim cu toţii. Proiectul “România Educată” îşi propune ca până în 2018 să avem cu toţii o idee mai bună înspre ce ne îndreptăm, la orizontul anului 2030. De ce 2030? Pentru că ştim cu toţii că nu e bine să schimbi ceva până nu vezi efectele la ce ai avut până acum. Și ne gândim că dacă din 2018 până în 2030 apucăm să vedem o generaţie de copii de la clasa I până la clasa a XII-a, poate vom putea evalua dacă ceea ce am crezut cu toţii şi-a atins efectele”, a precizat Ligia Deca, Consilier de Stat la Administraţia Prezidenţială.
Profilul absolventului
Ministrul Adrian Curaj a vorbit despre profilul absolventului care descrie setul de competenţe pe care cel care învaţă trebuie să le aibă pentru a-şi maximiza potenţialul dar şi pentru a face faţă diferitelor situaţii din afara spaţiului şcolar.
“Este un moment special şi vă mulţumesc că aţi răspuns cu atât interes acestui prim eveniment regional. Astfel de consultări au şansa extraordinară de a genera un proces în care noi dialogăm iar dialogul acesta, pe deoparte, este plin de patimi dar este şi plin de înţelegere pentru că oamenii nu vin cu certitudini, vin cu ideile lor şi încearcă să le pună împreună cu ceilalţi. Aceste lucruri sunt importante pentru că este un tip anume de democraţie participativă care cred eu că poate cu adevărat să mişte lucrurile. Educaţia poate să ajute ca România să atingă potenţialul pe care eu cred că îl are şi îl merită, nu l-a valorificat cu adevărat până acum. Profilul absolventului Curaj, la momente diverse de timp, în primul rând de mic a învăţat să aibă curaj şi a fost învăţat să rişte, asta înseamnă că a greşit de destule ori dar a avut şi succes şi până la urmă a învăţat că dacă eşti vertical şi crezi în ceea ce faci poţi dărâma munţii”, a spus Adrian Curaj, Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice.
Formarea profilului absolventului va fi clară şi concisă pentru a fi lesne de înţeles atât de specialişti cât şi de de părinţi şi elevi. Indiferent de modul în care va arăta societatea românească în 2030, un om educat va trebui să fie apt pentru: învăţare, muncă, „a trăi împreună”, activitate politică şi distracţie/joc.
”În România meseriaşă am descoperit o altă lume, a elevilor şi profesorilor din şcolile profesionale şi din liceele tehnologice în care există un potenţial extraordinar de mare pentru România, un potenţial de a aduce valoare economică extrem de importantă acestei ţări dar şi oportunitatea de a rezolva nişte probleme sociale pentru că sunt convinsă că ştiţi că în ceea ce numim educaţie profesională, acolo există un potenţial foarte mare şi o durere foarte mare şi poate în imaginile pe care le-am văzut mai devreme ne regăsim şi în zona aceasta a copiilor care merg la şcolile profesionale”, a spus Mona Nicolici, reprezentant al unei companii din industria petrolieră.
Valeriu Nicolae, Secretar de Stat în Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, a prezentat un filmuleţ video care arată şi o faţă mai dură a României: “Avem prea multe locuri care funcţionează ca şi ghetouri în care trăiesc foarte mulţi copii. Sunt copii şi adolescenţi care dorm pe stradă. Sunt 18 astfel de ghetouri numai în zona Ferentari-Rahova în care trăiesc undeva la 18.000 de oameni şi procentul de abandon şcolar este undeva între 60 şi 80%. Și din partea Ministerului Muncii noi avem un interes foarte mare să reuşim să aducem câţi mai mulţi tineri la muncă, să reuşim să creştem numărul de oameni care sunt angajaţi şi în special de oameni tineri din zone foarte vulnerabile”
Dezbaterea Naţională Pentru Educaţie şi Cercetare se va desfăşura în perioada 2016-2018, va fi structurată în trei etape şi urmăreşte elaborarea unui model de guvernanţă pentru sectorul educaţiei şi cercetării dar şi susţinerea unei reaşezări normative.







