Reducerea TVA nu scade preţul biletelor R.A.T. Craiova

Redactia

Consilierii municipali ai Craiovei se întrunesc, joi, în şedinţa ordinară pe luna în curs. Între altele aceştia trebuie să aprobe tarifele biletelor pentru călătoria cu mijloacele de transport în comun ale R.A.T. Craiova.

Preţurile rămân aceleaşi. Asta, în ciuda faptului că de la 1 ianuarie TVA a scăzut de la 24% la 20%, iar diferenţa ar fi trebuit să se simtă şi în preţul biletelor.

Municipalitatea motivează însă prin faptul că la R.A.T. Craiova în acest an au crescut cheltuielile.

“Potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, privind aprobarea Codului Fiscal publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015, începând cu 1 ianuarie 2016 cota standard de TVA a scăzut de la 24% la 20%. Această dispoziţie legală are impact şi asupra tarifelor practicate de R.A.T. S.R.L. În urma analizei tarifelor în vigoare, scăderea TVA de la 24% la 20% determină o scădere a preţului unei călătorii cu 3,09% (exclusiv TVA). Prin bugetul de venituri şi cheltuieli al R.A.T. S.R.L., aprobat pentru anul 2016 de către Consiliul Local al municipiului Craiova, a fost estimată o creştere totală a cheltuielilor cu 3,42% faţă de anul 2015”, se arată în raportul ce va fi supus aprobării consilierilor.

Potrivit aceluiaşi document, creşterea cheltuielilor pentru anul 2016 faţă de anul trecut “este justificată prin majorarea următoarelor capitole de costuri: materiale şi piese – 25,27% – această creştere este determinată de obligativitatea efectuării lucrărilor de mentenanţă la parcul auto pentru respectarea standardelor de calitate şi siguranţă ale călătorului; carburanţi şi lubrifianţi – 0,15% – aceasta este influenţată de o estimare cantitativă pentru efectuarea programului de transport la un nivel care să corespundă necesităţii de transport a utilizatorilor, în acelaşi timp ţinându-se cont şi de evoluţia preţului pe piaţa românescă a combustibilului; anvelope – 40,17%, creştere determinată de obligativitatea respectării legislaţiei cu privire la utilizarea anvelopelor în funcţie de anotimp; energie electrică – 153,69% – cauzată de reluarea activitaţii transportului electric; asigurări – 67,23%, creştere determinată de deciziile referitoare la piaţa asigurărilor din România; cheltuieli personal – 3,18%, determinate de dispoziţiile legale referitoare la evoluţia salariului minim pe economie la nivelul naţional.

La evaluarea costurilor transportului public de persoane la nivelul municipiului Craiova s-a avut în vedere şi creşterea numărului de kilometri parcurşi de mijloacele de transport pentru efectuarea programului de transport cu 9% faţa de anul 2015”.

 

Ba mai mult, municipalitatea susţine că în urma creşterii cheltuielilor, Regia Autonomă de Transport ar fi fost îndreptăţită să ceară o creştere a tarifului, însă nu o face.

“Chiar dacă bugetul de cheltuieli presupune o creştere totală de 3,42% faţa de anul 2015, R.A.T. S.R.L. nu solicită o creştere a tarifului actual, ci menţinerea trarifelor valabile in prezent, ţinându-se seama ca menţinerea preţului actual al tarifelor compensează doar parţial creşterea costurilor transportului în comun. Precizăm totodată faptul că la fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2016 nu a fost luată în calcul valoarea redevenţei pe care societatea o va suporta pe perioada contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane. Propunerea de menţinere a tarifelor practicate în prezent are în vedere pe de o parte, fundamentarea R.A.T. S.R.L. pe elemente de cheltuieli specifice, iar pe de altă parte, faptul că serviciul public de transport prin curse regulate trebuie sa fie accesibil pentru toţi cetăţenii municipiului Craiova”, potrivit raportului menţionat.

De la 1 aprilie, tramvaiul ar trebui repus pe şine, după cum afirma, la începutul lunii, directorul R.A.T. Craiova, Sorin Manda, într-o conferinţă de presă. Asta, dacă Primăria va reuşi să facă recepţia finală la bulevardul Calea Bucureşti.

Pe de altă parte, în raportul primarului privind starea economică, socială şi de mediu a Craiovei în 2015, se arată că „în ceea ce priveşte lucrările de investiţii şi dotările finanţate din surse proprii, în anul 2015 R.A.T. Craiova a achiziţionat mijloace fixe în valoare de 8.293 lei (fără TVA). Urmărind cerinţele realizării unui transport la standarde europene, a fost demarată procedura de achiziţie a unui număr de 50 autobuze noi, de către Primăria Craiova, procedura care s-a finalizat prin încheierea unui Acord Cadru pe perioada anilor 2014-2017. Din cele 50 autobuze, până în prezent, au fost achiziţionate 24 de autobuze (17 autobuze în anul 2014 şi 7 autobuze în anul 2015), urmând ca restul de 26 autobuze să fie 15 achiziţionate conform Acordului Cadru până la sfârşitul anului 2017. Autobuzele care fac obiectul achiziţiei prin Acordul Cadru menţionat au o capacitate de 100 locuri, sunt dotate cu aer condiţionat, încălzire cu grup auxiliar, scaune ergonomice, care vor asigura un transport ecologic cu standarde de confort european, determinând călătorii să se îndrepte spre transportul în comun. De asemenea, în cadrul Secţiei Tramvai a fost realizată în regie proprie reparaţia dezvoltată a unui număr de 9 (nouă) tramvaie. Sunt în curs de finalizare 4 tramvaie, acest lucru realizându-se până la finele lunii februarie 2016. Reparaţia tramvaielor a fost axată în principal pe reparaţia capitală a boghiurilor: înlocuit bandaje roţi, cuplaje elastice, profile de cauciuc, cruci cardanice, rulmenţi, simeringuri, iar pe partea de caroserie să se înlocuiască porţiunile ruginite şi degradate, înlocuire pasajele la scările de acces, recondiţionat podea şi montat covor antiderapant de trafic greu, înlocuire scaune cu scaune tapiţate, iluminat interior cu leduri, recondiţionat burduf, înlocuit lambriu lateral interior, recondiţionat scaun şi cabină vatman, autocolant pe exterior cu imagini din municipiul Craiova”.

De asemenea, este în curs de derulare şi procedura de achiziţie de aparate de aer condiţionat pentru tramvaiele la care s-au executat reparaţii curente dezvoltate.

Staţiile de aşteptare sunt în curs de modernizare, susţine primarul în raport,“prin amplasarea atât a unor adăposturi pentru pasageri, cât şi a unor băncuţe confecţionate în regie proprie Până în prezent au fost realizate 110 băncuţe, au fost amplasate 7 adăposturi de pasageri atât în Craiova cât şi în zonele limitrofe Craiovei. Pe sectorul Hanul Craioviţa – Pasaj Electro sunt în construcţie 22 stâlpi staţii, cu informaţii despre circulaţia tramvaielor şi date utile călătorilor. Totodată pe cele 22 staţii urmează a se monta panouri electrice de informare a călătorilor despre frecvenţa tramvaielor, cu legatură directă cu dispeceratul ( legatură prin satelit )”.

 

 

 

 

 

author avatar
Redactia
Distribuie acest articol