Consilierii locali au aprobat vineri în cadrul unei şedinţe extraordinare a Consiliului Local transformarea Regiei Autonome de Transport Craiova în societate comercială cu răspundere limitată. Potrivit proiectului de hotărâre aprobat, RAT Craiova va fi transformat în societate cu răspundere limitată, cu capital social de 200 de lei, cu asociat unic municipiul Craiova. Regia îşi schimbă cu această ocazie doar forma de organizare, păstrându-și conducerea, administrator fiind desemnat în proiectul de hotărâre, actualul director general Sorin Manda, dar și denumirea, noua societate urmând să funcționeze sub numele de RAT SRL.
De asemenea, denumirea noului SRL a fost înregistrată la Registrul Comerţului în data de 4 ianuarie a.c. Noul SRL va prelua în totalitate patrimoniul regiei municipale, estimat la peste 43 de milioane de lei, activul și pasivul RAT Craiova, precum și personalul regiei în totalitate.
„S-a discutat aici foarte mult vis-a-vis şi de datoriile pe care le mai are RAT sau situaţia financiară şi sunt întrebări puse cu mult tupeu de persoane care au adus regia în această situaţie. Să nu uităm că am preluat-o falimentară în anul 2012 şi că la ora actuală am reuşit să plătim toate datoriile. Între timp ne-am mai trezit şi cu un proces de la ANAF pe care l-am pierdut şi era normal să-l pierdem pentru că în perioada 2006-2010 nu s-a achitat TVA-ul către stat şi trebuie să plătim tot noi această datorie şi chiar în această situaţie, de fiecare dată, se reuşeşte ca RAT-ul să fie pe profit de trei ani şi jumătate încoace. Am plătit datorii pentru autobuze care nu au funcţionat niciodată pentru că ele au fost aduse din Italia, cumpărate la mâna a doua şi nu au putut fi puse niciodată în stare de funcţionare. Cetăţenii acestui oraş au plătit ani de zile împrumutul pentru aceste autobuze care nu au funcţionat niciodată, ca să ne înţelegem, apropo de cum s-a gestionat situaţia la RAT şi acum vin unii cu mult tupeu să ne tragă pe noi de urechi cu ceea ce nu s-a făcut de ani de zile. Această regie trebuie transformată în societate comercială ca să absorbim fondurile europene în primul rând. Nu mai merge ca în ciclul financiar trecut pe fonduri europene, în sensul că aveai o sumă de bani, o absorbeai sau nu o absorbeai, asta era situaţia. Nu ! Acum dacă nu eşti primul ai pierdut banii şi se redistribuie către alţii. Mai mult decât atât, nu mai putem să mai stăm fără tramvai în oraş, din cauza asta trebuie să concesionăm linia de tramvai, concesiunea se face către societatea comercială. Sigur că dacă ar fi regie s-ar putea da în administrare. Dacă tot trebuie să facem societate comercială, nu putem să venim astăzi să vă spunem “dăm în administrare la RAT” pentru ca luna viitoare să spunem că s-a transformat RAT în societate comercială şi trebuie să modificăm şi să facem concesiunea. Astăzi venim, transformăm societatea comercială, la sfârşitul acestei luni pur şi simplu mergem şi dăm concesiunea, dăm drumul şi la tramvai şi la fondurile europene ca să absorbim aceşti bani. Întreba domnul consilier Ştefârţă vis-a vis de ce se întâmplă cu acordul-cadru cu Solaris-ul, dacă se mai cumpără autobuze noi. Să ştiţi că aceşti bani europeni nu sunt suficienţi pentru necesităţile de transport pe care le are oraşul Craiova. Noi nu putem să ne permitem să cumpărăm din aceşti bani europeni mai mult de 10 tramvaie, pentru că ştiţi foarte bine cât este costul unui tramvai nou şi mai mult de 50 de autobuze, ori necesarul municipiului Craiova, dacă vrem să schimbăm toate mizeriile astea care funcţionează prin oraş de nu se închid uşile iarna şi vara te coci de căldură în ele, va trebui să accesăm şi celelalte fonduri. Vreau să fac o precizare: pe mandatul meu nu s-a făcut împrumut nici un leu, plătim împrumuturile pe care le-am moştenit şi majoritatea împrumuturi proaste, pentru autobuze care nu au funcţionat niciodată şi pe care nici nu putem să le casăm tocmai pentru că nu şi-au îndeplinit numărul de ore necesare de funcţionare. Să nu vină cineva să ne tragă de urechi pe noi, că noi am cumpărat autobuze noi, de la bugetul local fără să facem nici un fel de datorie să îndatorăm acest oraş şi cine o veni în perioada următoare,10-15 ani să nu plătească datoriile noastre”, a declarat primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu.
De asemenea, directorul general al RAT Craiova, Sorin Manda, a ţinut să facă o comparaţie a datoriilor pe care regia de transport le mai are în prezent faţă de perioada din 2012: ”Situaţia către furnizori: la 30.06.2012 erau 64 de miliarde iar acum sunt 51 de miliarde. Situaţia creditelor, erau 118 miliarde de lei la creditul BRD. S-a achitat creditul BRD. Era o situaţie de plată pentru maşinile din leasing, 2 miliarde şi jumătate. S-a achitat şi aceea şi erau obligaţiile la bugetul de stat de 53 de miliarde de lei şi în urma controlului ANAF, RAT Craiova a fost impusă cu suma de 106 miliarde obligaţii bugetare pentru perioada 2006-2010, sumă care a fost afectată de penalităţi la suma de 149 de miliarde lei vechi, ceea ce înseamnă că obligaţiile la bugetul de stat la 30.06.2012 erau de peste 200 de miliarde de lei. Acum este iarăşi o sumă destul de mare dar a scăzut cu aproape 80 de miliarde de lei. Lună de lună plătim eşalonarea la ANAF, suntem în grafic cu ei”.







