Autostrada Craiova-Piteşti, tot cu viteză redusă

Redactia

Autostrada Craiova-Piteşti promisă în campania electorală din 2012, de PSD, nu a fost realizată nici până acum.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a primit oferte de la constructori pentru autostradă de aproape doi ani şi jumătate. Până acum însă nu s-a ajuns la nicio conluzie. Reprezentanţii Compania a declarat pentru Ziarul Financiar că nu poate da informaţii privind data de începere sau de finalizare a proiectelor, decât după desemnarea ofertantului câştigător.

Master Planul de Transport al României prevedea că municipiul Craiova va fi legat de

de Piteşti printr-o autostradă, până în 2030.

Investitorii din zonă au cerut un astfel de drum de mai mulţi ani, pentru a-şi putea desfăşura în condiţii normale activitatea.

Autorităţile au decis că acest drum să fie construit cu fonduri private, prin concesiune. Concesionarul urma să proiecteze, să construiască, să finanţeze, să opereze şi să întreţină autostrada / drumul expres. Banii investiţi urmau a fi recuperaţi din taxa ce va fi instituită la intrarea pe acest tronson de drum. Urma să aibă o lungime de 121 kilometri şi să coste circa 1,7 miliarde de euro. S-a lansat anunţul pe SEAP, însă totul a rămas la stadiul de „dialog”.

În februarie 2013, aflată într-o vizită de lucru la Craiova, Maria Grapini, pe vremea aceea ministrul delegat pentru IMM-uri, mediul de afaceri şi turism, anunţa că proiectul de construcţie a autostrăzii este inclus în buget, iar construcţia ar putea să înceapă chiar în acel an, termenul de execuţie fiind de doi ani de la data de lansare a lucrărilor.

“Avem bugetată autostrada. Cred că nu numai pentru craioveni e bine, e bine pentru economie în general şi pentru cei care vin înspre Craiova şi pleacă. Deci este un obiectiv precis, cuprins, bugetat”, spunea Maria Grapini.

 

Tot atunci, primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, declara că realizarea autostrăzii va începe în 2013.

„Avem certitudinea foarte clară că vom avea autostrada Craiova – Piteşti până la finalul mandatului actualului Guvern. Va fi făcută prin concesiune, dar deja sunt stabilite toate etapele. Important e că se face. Începe anul acesta. Durata de finalizare este cam de doi ani. Dacă este gata până la finalul acestui mandat, este senzaţional pentru noi şi zicem «bogdaproste»!”.

În octombrie 2013, edilul-şef al urbei trecea de la sigur la “sperăm” la realizarea autostrăzii în primăvara lui 2014:

„Vreau să vă anunţ că deja am avizat favorabil pentru CJ Dolj, la cererea CNADNR, investiţia autostrada Craiova – Piteşti, tronsonul aferent municipiului Craiova, pe o porţiune de 700 de metri, de la kilometrul 0 la kilometrul 1. Lungimea este de aproximativ un kilometru, în vederea actualizării studiului de fezabilitate necesar CNADNR. Acest lucru înseamnă că avizul va merge la CJ Dolj, urmând să fie dat aviz şi pe celelalte localităţi prin care va trece autostrada Craiova – Piteşti. Sperăm ca în primăvara anului viitor să înceapă construcţia noii autostrăzi. Pentru municipiul nostru este o veste extraordinară, întrucât acest lucru înseamnă dezvoltarea mai ales din punct de vedere economic a zonei”.

Odată venită însă primăvara lui 2014, fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova, a anunţat un alt termen: ”Vom stabili câştigătorul undeva în luna iulie“.

De atunci, autorităţile locale şi investitorii încă aşteaptă să vadă măcar un pas pentru realizarea autostrăzii / drumului expres Craiova-Piteşti.

Anunţul de participare a fost publicat pe site-ul CNADNR încă din 11 martie 2013, ultima clarificare fiind publicată în data de 7 mai, data limită de depunere a ofertelor, potrivit anunţului de participare la licitaţie. Consorţiile care s-au arătat până acum interesate de realizarea autostrăzii / drumului expres, sunt formate din companiile Obrascon Huarte Lain SA – OHL ZS SA, China Communications Construction Company – Dogus Insaat VE Ticaret AS – Egis Projects, Spedition UMB – Tehnostrade – Vectra Service, Strabag AG – Strabag SE – Vinci Construction Grands Projects – Vinci Construction Terassament – Aktor SA – Aktor Concessions SA (denumită Via Subcarpatica) şi Impregilo SpA – Salini SpA.

Acum, autostrada a fost inclusă în Master Planul de Transport. Asta ar presupune că va fi realizată pe fonduri europene, drept urmare, cel mai probabil ar trebui organizată o nouă licitaţie. Potrivit Master Planului de Transport, România ar trebui să construiască 656 de kilometri de autostradă şi 2.226 de kilometri de drumuri expres până în anul 2030.

În Master Planul de Transport este inclus şi proiectul autostrăzii Craiova-Piteşti (115 km). Construcţia ar urma să înceapă în 2017 şi să fie terminată trei ani mai târziu. Se estimează că va costa 870 de milioane de euro plus TVA.

 

 

author avatar
Redactia
Distribuie acest articol