Primăria Craiova, prin Consiliul Local Municipal (CLM), se asociază cu Primăria Oslo pentru analizarea ofertelor de pe piaţa muncii şi dezvoltarea competenţelor educaţionale şi de formare în concordanţă cu aceasta. Un proiect privind aprobarea Acordului de Parteneriat între cele două entităţi se va afla pe ordinea de zi a şedinţei CLM Craiova de luna aceasta.
Obiectul acordului este implementarea proiectului „Consolidarea educaţiei şi dezvoltarea competenţelor de muncă şi formare” (Strengthening education and developping work and skills training) finanţat în cadrul Programului RO 25 – 06 Poverty Alleviation Programme (Programul de Combatere a Sărăciei). Proiectul vizează în special tinerii şomeri şi cetăţenii de etnie romă.
“În data de 22 aprilie 2015, Primăria Municipiului Craiova a primit vizita unei delegaţii din partea municipalităţii din Oslo, având ca scop stabilirea unor relaţii de colaborare în vederea pregătirii unui proiect în domeniul incluziunii sociale pentru următoarea perioadă a Fondurilor Norvegiene, printr-o abordare bazată pe implicarea comunităţii locale. Oraşul Oslo urmăreşte ca prin această colaborare şi implicare puternică a autorităţilor locale şi ONG-uri regionale să efectueze o analiză a necesităţilor în domeniul social şi cel al pieţei forţei de muncă în vederea identificării măsurilor necesare pentru a reduce sărăcia în rândul grupurilor celor mai defavorizate. În urma discuţiilor purtate în cadrul acestei întâlniri, Primăria Craiova a fost selectată ca partener naţional, alături de Primăria municipiului Timişoara, pentru participarea la proiectul pregătitor „Consolidarea educaţiei şi dezvoltarea competenţelor de muncă şi formare”, implementat de municipalitatea din Oslo începând cu ianuarie 2015, pe o perioadă de 2 ani. În cadrul acestui proiect, printr-o serie de ateliere de lucru comune cu reprezentanţii municipalităţii din Oslo, discuţii şi vizite ale acestora în comunităţile locale, desfăşurate în perioada 9-12 iunie a.c., cele două municipalităţi din România au avut ca scop identificarea şi propunerea unor proiecte pilot care să fie implementate la nivel local având ca grup-ţintă copii şi familii aflate în dificultate, şi în mod special tineri şomeri şi persoane de etnie romă. În perioada 9-10 iunie a.c, a avut loc la Craiova a doua întâlnire de lucru între reprezentanţii municipalităţii din Craiova şi cei ai municipalităţii din Oslo, ocazie cu care au fost analizate şi discutate aspecte administrative referitoare la acordul de parteneriat între cele două municipalităţi, condiţiile de gestionare a grantului acordat pentru implementarea la nivel local a unui proiect-pilot şi planificarea schimbului de experienţă între angajaţii celor două municipalităţi. Tot în această perioadă, au fost organizate, la propunerea municipalităţii din Oslo, două workshopuri în vederea dezvoltării unor relaţii de colaborare între autorităţile locale din cele două oraşe partenere şi organizaţiile neguvernamentale locale, care să contribuie la creşterea capacităţii acestora de a dezvolta şi implementa în comun programe de incluziune socială pentru grupurile dezavantajate. Primul workshop a avut ca temă „buna guvernare” şi a fost susţinut în data de 9 iunie de lectorul Călin Rus, directorul Institutului Intercultural Timişoara, având ca participanţi angajaţi ai administraţiei locale: Primăria Craiova, Serviciul Public Management Spitale, Cabinete Medicale şi Creşe, Poliţia Locală, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Craiova, Instituţia Prefectului Dolj, Consiliul Judeţean Dolj.
În cadrul workshopului, au fost abordate aspecte referitoare la cele 12 principii ale bunei guvernări, democraţia participativă incluzivă, ciclul politicilor publice, scara participării la procesul decizional, cadrul legal din România şi strategia pentru consolidarea capacităţii administraţiei publice 2014-2020.
Cel de-al doilea workshop a avut ca temă „identificarea de idei pentru proiectul-pilot” şi a fost susţinut în data de 10 iunie de cei doi reprezentanţi ai Primăriei Oslo, Lillian Rognstad şi Borge Nja, prin metoda open space, având ca participanţi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale active la nivel local în domeniul social: The European House, Asociaţia Vasiliada, Agenţia de Consiliere şi Sprijin pentru Minorităţi şi Persoane Defavorizate din România, Fundaţia Creştină Ethos, ANCAAR – filiala Craiova, Centrul pentru Recuperarea Copilului cu Autism Tedy-Bear, Organizaţia World Vision România, Asociaţia Dincolo de Autism, Centrul de Cultură pentru Romi, CREDIS şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Craiova.
Pe baza propunerilor de strategii de intervenţie identificate în urma acestui workshop, Primăria Municipiului Craiova a elaborat şi a propus spre aprobare municipalităţii din Oslo un proiect-pilot, care să aibă ca scop creşterea gradului de integrare şcolară şi socială a elevilor aflaţi în diverse situaţii de risc social din clasele primare şi gimnaziale ale şcolilor de pe raza municipiului Craiova, prin elaborarea, dezvoltarea şi implementarea la nivel local a unui model de intervenţie în domeniul integrării şcolare şi sociale a elevilor din grupul ţintă şi membrilor familiilor acestora”, potrivit municipalităţii craiovene.
„Educaţia poate rupe lanţul sărăciei”
Proiectul-pilot propus de Primăria Craiova are sloganul „Educaţia poate rupe lanţul sărăciei” şi îşi propune să intervină la nivel local în două etape distincte.
Este vroba de o etapă de implementare a proiectului-pilot cu finanţarea care va fi primită de la Primăria Oslo, în perioada octombrie 2015 – decembrie 2016, axată pe elaborarea unui model de intervenţie la nivel local în domeniul incluziunii şcolare şi sociale a elevilor aflaţi în situaţie de risc social şi de o etapă de dezvoltare a proiectului-pilot, prin implementarea modelului de intervenţie creat în prima etapă şi implicarea comunităţii locale, care să fie derulată în perioada ianuarie 2017 – decembrie 2021, în parteneriat cu Primăria Oslo, cu finanţare din partea Fondurilor Norvegiene, după cum se arată într-un raport ce va fi prezentat, joi, consilierilor locali.
În cea de-a doua etapă a parteneriatului, se urmăreşte ca în Craiova să fie înfiinţate trei Centre Pilot de integrare şcolară şi socială a elevilor aflaţi în situaţie de risc social, care vor funcţiona în regim after school.
“În urma unei analize a eficienţei şi eficacităţii metodelor de intervenţie implementate în prima etapă a proiectului-pilot, din perspectiva eradicării sărăciei în rândul grupurilor celor mai dezavantajate, dar şi cea a îmbunătăţirii furnizării de servicii şi guvernării la nivel municipal, precum şi pe baza experienţei obţinute în urma implementării proiectului-pilot, a activităţilor, a schimbului de experienţă şi a rapoartelor produse în timpul proiectului, cele două municipalităţi partenere vor dezvolta o aplicaţie completă pentru un proiect comun în cadrul următoarei perioade financiare a granturilor norvegiene. Proiectul-pilot, care va fi derulat de municipalitatea din Craiova în perioada octombrie 2015 – decembrie 2016, se va desfăşura în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Dolj şi are ca scop elaborarea şi dezvoltarea unui model de intervenţie în domeniul integrării şcolare şi sociale a elevilor aflaţi în situaţie de risc social din şcolile de pe raza municipiului Craiova prin constituirea unei reţele de specialişti în medierea relaţiilor elev-familie-comunitate şi dezvoltarea unor parteneriate instituţionale la nivel local”, se mai arată în documentul citat.
Pentru implementarea proiectului municipalitatea din Craiova va avea la dispoziţie un buget de 60.000 Euro.
„În conformitate cu prevederile Odonanţei de Urgenţă nr.64/2009, Primăria Craiova va gestiona financiar instrumentele structurale pentru obiectivul convergent. Vor fi transferate tranşe de avans, de către Primaria Oslo, din care vor fi efectuate cheltuielile din bugetul proiectului. Cota de cofinanţare din partea Consilului Local Craiova este 0 lei”, mai arată municipalitatea craioveană.
Tot pentru implementarea acestui proiect, joi, urmează a fi aprobat şi un protocol de colaborare cu Inspectoratul Școlar Judeţean Dolj.







