În 2016 vor avea loc două procese electorale. De data aceasta au apărut noutăţi legislative în acest sens. Florea Floris Toni, consilier parlamentar la Autoritatea Electorală Permanentă, Biroul Judeţean Dolj a prezentat aceste date la sfârşitul săptămânii trecute în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural . Datele alegătorilor vor fi stocate chiar în ziua scrutinului într-o bază de date, pe calculator. Asfel se poate identifica situaţia în care alegătorul şi-a mai exercitat dreptul de vot la acelaşi scrutin.
“Principalul element de noutate îl reprezintă implementarea sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. Astfel în fiecare secţie de votare va exista un calculator conectat la sistemul informatic naţional, o bază de date naţională. În ziua scrutinului, fiecare alegător va prezenta actul de identitate operatorului de calculator, care va înscrie Codul Numeric Personal în sistem. Asfel dacă se urmăreşte să se voteze multiplu va fi uşor identificat şi se va preveni votul multiplu. În procesul de implementare a sistemului mai sus menţionat vor fi angrenate Autoritatea Electorală Permanentă, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Institutul Naţional de Statistică, Secretariatul General al Guvernului, precum şi mai multe ministere”, a declarat Florea Floris Toni.
De asemenea, consilierul AEP le-a transmis primarilor care au luat parte la şedinţa colegiului prefectural să colaboreze cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
"La nivel local, un rol deosebit de important îl vor avea Instituţia Prefectului şi Primăriile. În acest sens vă adresăm rugămintea de a acorda sprijin reprezentanţilor Serviciului de Telecomunicaţii Speciale pentru realizarea verificărilor şi operaţiunilor tehnice necesare la sediile secţiilor de votare. De asemenea vă rugăm să analizaţi situaţia delimitării secţiilor de votare şi a sediilor acestora şi să vă adresaţi Biroului Judeţean Dolj al AEP pentru a realiza modificările dorite în timp util, asfel încât să nu fie perturbată implementarea sistemului informatic. Vă aducem la cunoştinţă că, potrivit Legii nr. 115/2015, alegerea primarilor se va realiza tot într-un singur tur de scrutin, un al doilea tur urmând a se organiza doar în caz de balotaj. Preşedinţii Consiliilor Judeţene nu vor mai fi aleşi prin vot direct, ci prin votul secret al majorităţii consilierilor judeţeni în funcţie".
Alegătorii decedaţi nu au fost radiaţi în termen legal
„În perioada februarie – iulie 2015 personalul Biroului Judeţean Dolj al Autorităţii Electorale Permanente a desfăşurat 97 de acţiuni de îndrumare şi control electoral la unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Dolj. În general s-a constatat că se respectă legislaţia în materie electorală, însă au fost întâlnite şi cazuri în care persoanele autorizate să opereze în Registrul Electoral nu au respectat termenul legal pentru radierea alegătorilor decedaţi sau care şi-au pierdut drepturile electorale”, a declarat Florea Floris Toni.
Potrivit legii, radierea alegătorilor decedaţi se operează în termen de 48 de ore de la data emiterii actului de deces.
În funcţie de anvergura abaterilor au fost aplicate sancţiuni contravenţionale sub forma avertismente verbale sau scrise, precum şi în amenzi potrivit prevederilor legale.
Primarii au fost îndrumaţi să asigure la nivelul instituţiilor pe care le conduc un circuit al documentelor care să permită respectarea termenului legal de radiere, respectiv de actualizare a datelor din Registrul Electoral, precum şi logistica şi resursele umane necesare desfăşurării acestor activităţi.