Sindicaliştii de la hidrocentralele Porţile de Fier I şi Porţile de Fier II au intrat, marţi dimineaţa, în grevă de avertisment. Activitatea nu a fost însă întreruptă.
Preşedintele Sindicatului Hidroelectrica-Serv “Porţile de Fier”, Cristinel Popescu, a declarat, pentru ARGEPRES, că angajaţii “sunt nemulţumiţi de reducerea nejustificată a volumului lucrărilor de mentenanţă, de reducerea salariilor şi de anularea fondurilor de investiţii”.
Administraţia Hidroelectrica promovând o politică defectuoasă pune în pericol siguranţa Sistemului Energetic Naţional. Numai la obiectivele de pe Dunăre în ultimii aproape trei ani s-au înregistrat pagube de peste 300 milioane euro şi există pericolul unor avarii la echipamente hidroelectrice ca urmare a renunţării la unele lucrări de reparaţii.
A afirmat Popescu
Popescu a mai declarat că protestul salariaţilor va continua, în această formă, şi în următoarele două zile, iar apoi se va lua o decizie în privinţa intrării în grevă generală.
Pe de altă parte, directorul Sucursalei Porţile de Fier a Hidroelectrica SA, Nicu Tudorescu, a declarat pentru AGERPRES că “mişcările sindicale nu se justifică întrucât nu tot ceea ce susţine liderul sindicaliştilor este adevărat” şi că “programul lucrărilor de mentenanţă a suportat modificări întrucât prin finalizarea retehnologizărilor este şi firesc să nu se mai programeze o anumită perioadă de timp lucrări de reparaţii”.
Barajul Porţile de Fier I, un pericol?
Luni, într-o conferinţă de presă, preşedintele Sindicatului Porţile de Fier, Cristinel Popescu, declara că din cauza unor lucrări care nu s-au făcut de-a lungul timpului la barajul Porţile de Fier I au apărut fisuri şi rupturi la stavilele barajului deversor, iar izolaţia electrică, pusă în funcţiune în anii ’70, poate duce la un scurtcircuit urmat de incendiu.
Instalaţia de acţionare şi automatizare (hidraulică şi electrică) a barajului deversor de la Porţile de Fier I, având în vedere că este pusă în funcţiune din anii ’70, are o serie de probleme grave de funcţionare. Precizăm că instalaţia este expusă unor factori climatici extremi (umiditate, ger, condens, căldură excesivă). Din lipsa fondurilor de investiţii reparaţia capitală şi modernizarea barajului nu a fost realizată, cu toate că este imperios necesară, nerealizarea acesteia putând avea consecinţe foarte grave pentru populaţia din aval de hidrocentrală, pentru mediul înconjurător şi pentru buna funcţionare a hidrocentralei însăşi. În galeriile barajului deversor există fisuri care au acţionat în timp şi infiltraţii foarte mari, au apărut fisuri şi rupturi la stavilele barajului deversor şi există pericol de a nu putea închide/deschide stavilele barajului deversor. Din cauza lipsei eclisei de prindere la instalaţiile de ridicat (macarale) există posibilitatea de răsturnare a macaralei, cu pagube materiale foarte mari, cât mai ales pericol de accidentare a persoanelor aflate în zonă, atât lucrători ai centralei, cât şi persoane aflate pe podul care face legătura între România şi Serbia. Izolaţia electrică îmbătrânită poate să ducă la scurtcircuit şi incendiu. Există infiltraţii de apă de ploaie în secţiile de 0,4kv şi 6 kv, potenţial pericol cu urmări chiar de deconectare a CHE Porţile de Fier I de la sistemul energetic naţional.
A afirmat Cristinel Popescu
Hidroelectrica spune însă că nu este niciun pericol.
În conformitate cu prevederile legii privind siguranţă barajelor, Hidroelectrica ţine, în permanenţă, sub control starea construcţiilor hidroenergetice aflate în administrarea sa. Amenajarea Porţile de Fier 1 este urmărită în permanenţă de către personal specializat în urmărirea comportării construcţiilor prin intermediul a 2.910 de aparate de măsură şi control montate pe baraj.
Se arată într-un comunicat al companiei de stat, prezentat de MEDIAFAX







