31 voluntari din 10 ţări europene vor consilia persoane cu dizabilităţi

Redactia
31 persoane venite în Craiova din 10 ţări europene vor consilia tinerii cu dizabilităţi pentru a se integra mai uşor în societate şi pentru a le facilita accesul către piaţa muncii. 
Este obiectivul proiectului “For a world without barriers”, lansat de Asociaţia Allons-y la sfârşitul săptămânii trecute. 
Grupul acestui proiect cuprinde un număr de 31 de tineri din 10 ţări, care vor participa timp de 7 zile, între 29 ianuarie – 4 februarie 2015, la diverse activităţi, utilizand metode de educaţie non-formală care urmăresc inluderea socială a tinerilor cu dizabilităţi.
 
Este un proiect sub ediga Erasmus +, se adresează lucrătorilor de tineret, tema proiectului este facilitarea angajării persoanelor cu handicap pe piaţa muncii şi consilierea tuturor persoanelor avizate de a-i ajuta în această problemă. Cei 31 de participanţi, din 10 ţări, implicaţi în proiect, urmează să petreacă perioada 29 ianuarie-4 februarie la Craiova, într-un set de activităţi care presupune educaţie non-formală, dar şi acţiune direct cu instituţii care lucrează în mod special cu persoane cu dizabilităţi. Fiecare ţară vine cu expertiză, va arăta ce se întâmplă acolo, vine şi cu contribuţia personală, mulţi dintre partenerii noştri sunt sociologi, psihologi, lucrează exclusiv cu persoane cu dizabilităţi. Străinii lucrează cu oameni cu dizabilităţi. Au trimis oameni specializaţi şi împărtăşesc din experienţă. Noi le arătăm cum funcţionează sistemul din România, nu doar teoretic ci şi practic, ei vin cu expertiza lor, şi în domeniul electronic, şi verbal, prin consultare directă. Sunt veniţi trei reprezentanţi din fiecare ţară, unul cu vârsta sub 30 ani, ne dorim să ajutăm în mod special tinerii. Ne-am propus să implicăm trei persoane cu dizabilităţi şi încă cinci care provin din medii dezavantajate, din comunităţi minoritare, medii rurale.
Camelia Dumitrache, preşedinta Asociaţiei Allons y
 
Se duce astfel o luptă pentru a învinge marginalizarea persoanelor cu dizabilităţi. Specialiştii veniţi din cele zece ţări vor împărtăşi experienţa pe care o au în lucrul cu tinerii cu handicap şi la rândul lor vor dobândi metode de educaţie non-formală, care pot fi utilizate în activităţi cu tinerii din ţările lor.
 
Noi oferim soluţii viabile pe care partenerii noştri să le implementeze în ţările lor încât să îi ajute mai uşor pe tinerii cu dizabilităţi să-şi găsească un loc de muncă. Sunt din Franţa, Bulgaria, Cehia, Turcia, Lituania, Malta, Grecia,  Polonia, Italia. Parteneriatul a început fiindcă am fost parteneri în Bulgaria, într-un proiect. Genul acesta de acţiune presupune să construieşti reţele de viitoare proiecte. Acolo am întâlnit cei mai mulţi parteneri şi am stabilit care ar fi obiectivele noastre principale. Obiectivul primordial este să îi ajutăm pe tinerii cu dizabilităţi să se integreze pe piaţa muncii, să-şi găsească un loc de muncă mult mai uşor. Statistic vorbind, rata de neangajare în Europa şi în România este îngrijorătoare, iar pentru persoanele cu dizabilităţi, situaţia este mult mai dificilă. Vor fi consiliaţi în domeniul psihologic, educaţional.
Camelia Dumitrache
 
Activităţile din cadrul proiectului se bazează pe metode de educaţie non-formală şi metode de învăţare interculturală. Şcoala Anton Pann din Craiova se implică prin identificarea şi consilierea propriu zisă a persoanelor cu nevoi speciale.
 
Sunt mediator în cadrul Şcolii Anton Pann. Rolul meu este o interfaţă între profesori, şcoală, familie şi copii, este identificarea persoanelor cu dizabilităţi, a celor care au o situaţie materială precară, probleme familiale şi introducerea lor în cursuri de calificare şi consiliere, ajutându-i să-şi găsească un loc de muncă. Merg în comunitate, vorbesc cu familia. Ţin legătura cu ONG-urile şi le prezint familiilor proiectele care se desfăşoară în cadrul comunităţii.
Spune Iustin Stoica
 
Şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, prin specialiştii săi, contribuie la reintegrarea socială a tinerilor cu dizabilităţi.
 
Sunt voluntar în cadrul proiectului. Am pus la dispoziţie serviciile mele. Pornesc de la principiul fundamental al consilierii, fiecare persoană este valoroasă şi unică. Consider că îi ajutăm pe aceşti tineri să devină mai independenţi, să facă faţă unor situaţii de viaţă, să dobândească abilităţi necesare zilnice, să comunice cu ceilaţi, să socializeze şi să se integreze mai facil. Îi identificăm de la vârste fragede, le urmărim parcursul, consiliem şi membrii familiei, au şi ei nevoie. Un pion principal este şi familia, manifestă atitudine de supraprotejare a acestor copii, se autoînvinovăţesc, pun pe seama păcatelor părinţilor, dar le fac mai mult rău decât bine. Îi învăţăm pe aceşti tineri cum să se integreze pe piaţa muncii, cum să primească oferte de la posibili angajatori, îi învăţăm să completeze diverse formulări, CV-uri, scrisori de intenţie. Îi ajutăm să depăşească anumite stări de izolare, probleme emoţionale, să devină active din punct de vedere relaţional şi social. Lucrăm pe valorizarea lor pozitivă. Îi implicăm în activităţi ca să fie puşi în valoare, la ceea ce se pricep, la ce sunt buni, la desen, muzică, prin diverse jocuri. Există anumite metode şi tehnici care se folosesc pentru ei.
Elena Cocoş, consilieră la Centru Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Dolj, (CJRAE) şi profesoară consilieră la Şcoala Anton Pann
 
Obiectivul general al proiectului este de a întâlni noi parteneri, să facă schimb de bune practici, de a împărtăşi experienţele lor în domeniul incluziunii tinerilor cu handicap şi să dezvolte noi proiecte şi noi iniţiative pentru a contribui la integrarea şi socializarea tinerilor cu dizabilităţi din România şi din Europa.
Proiectul este finanţat din fonduri acordate de către Comisia Europeană prin programul „Erasmus +”, Acţiunea Cheie 1: Proiect de mobilitate pentru tineri.
author avatar
Redactia
Distribuie acest articol