Organele de control din cadrul Administraţiei Finanţelor Publice Dolj în combaterea evaziunii fiscale au desfăşurat de la începutul anului şi până în luna august acţiuni de inspecţie fiscală, în toate sectoarele de activitate ale economiei naţionale.
Astfel, s-au efectuat 1.182 de controale şi inspecţii la contribuabili persoane juridice şi fizice, din care 510 – controale inopinate, încrucişate, cercetări la faţa locului şi 672 de inspecţii fiscale, ce au condus la stabilirea de sume suplimentare în valoare totală de 167.935 mii lei.
Printre deficienţele constatate se numără: neînregistrarea în contabilitate a tuturor facturilor fiscale emise, aferente livrărilor de mărfuri sau prestărilor de servicii efectuate; depăşirea plafonului aferent cheltuielilor de protocol; înregistrarea în evidenţa contabilă de facturi fiscale aferente unor achiziţii de bunuri, facturi ce au fost emise de către contribuabili declaraţi inactivi; înregistrarea în evidenţa contabilă de cheltuieli aferente achiziţiilor de mărfuri sau servicii şi deducerea TVA-ului aferent, cheltuieli ce nu au ca scop realizarea de venituri impozabile, neconcordanţe între datele cuprinse în declaraţiile depuse la organul fiscal competent şi evidenţa contabilă; depăşirea plafonului pentru scutirea TVA de către persoanele fizice ce au efectuat tranzacţii imobiliare şi neînregistrarea în scopuri de TVA.
Organele de control din cadrul Administraţiei au sancţionat un număr de 134 contribuabili persoane juridice şi fizice cu amenzi contravenţionale în valoare totală de 256,2 mii lei, iar pentru un număr de 99 contribuabili persoane juridice şi fizice ce au creat prejudicii bugetului general consolidat al statului în cuantum de 106.947 mii lei au fost întocmite 99 sesizări penale în vederea continuării cercetărilor şi încadrarea faptelor de către organele abilitate ale statului. Pentru un număr de 119 contribuabili persoane juridice şi fizice au au fost instituite măsuri asiguratorii de 90.027 mii lei. Controalele şi inspecţiile fiscale efectuate au avut ca rezultat stabilirea de obligaţii fiscale suplimentare în valoare totală de 167.935 mii lei.
Măsuri pentru reducerea fenomenului evaziunii fiscale
Pentru reducerea fenomenului evaziunii fiscale, ANAF a dispus o serie de măsuri. Astfel, a reorganizat administrativ structurile de control operativ – din analiza activităţii ANAF din ultimii ani, reieşind necesitatea pregnantă a consolidării cadrului legal privind lupta împotriva evaziunii, prin crearea unui mecanism unic de control care să înlăture paralelismele şi să elimine astfel evaluarea fiscală diferită sau chiar contrară a aceleiaşi operaţiuni economice.
Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, nou înfiinţată prin HG 520/2013, efectuează deja activităţi de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal în scopul prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de lege şi participă în colaborare cu alte organe de specialitate la acţiuni de depistare şi combatere a activităţilor care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală.
Totodată, au fost dezvoltate aplicaţiile informatice în vederea efectuării de analize ale rezultatelor acţiunilor de inspecţie fiscală iniţiate ca urmare a analizei de risc, în vederea confirmării criteriilor de risc şi a furnizării de informaţii pentru analize de risc viitoare. Se au în vedere perfecţionarea şi actualizarea bazelor de date cu cazuri fiscale special identificate.
Am dezvoltat şi implementat un program automatizat de analiză a informaţiilor primite de la contribuabili pe bază declarativă, pentru a operaţionaliza verificarea din birou aşa cum este deja susţinută în Codul de procedură fiscală; va fi pusă în aplicare procedura de control documentar. De asemenea, am modificat legislaţia şi procedurile privind modul de soluţionare a deconturilor de TVA cu sume negative cu opţiune la rambursare, în vederea diminuării numărului de deconturi soluţionate cu control anticipat; totodată s-a avut în vedere orientarea capacităţii de inspecţie fiscală într-un procent mult mai mare către contribuabili şi domenii de activitate cu risc ridicat pentru creşterea nivelului sumelor suplimentare atrase la bugetul general consolidat şi creşterea gradului de conformare voluntară.
A declarat Bogdana Camelia Dragomirescu, şef administraţie
Din analiza indicatorilor care caracterizează activitatea de combatere a evaziunii fiscale rezultă că la un număr de patru indicatori se constată scăderi ale acestora comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, respectiv: numărul de amenzi aplicate la persoane juridice şi fizice, valoare amenzi, valoarea estimată la confiscare de bunuri la persoanele fizice şi juridice, nr. inspecţii fiscale la contribuabilii persoane juridice.
În ceea ce priveşte primii trei indicatori de evaziune fiscală trebuie subliniat faptul că aceştia nu sunt relevanţi din punct de vedere al caracterizării activităţii de inspecţie fiscală, fiind specifice activităţii de control operativ, care este proprie altor structuri cu atribuţii de control (D.G.A.F., Poliţia Economică). Din situaţia generală a indicatorilor de evaziune întocmită la nivel de A.N.A.F., pe regiune şi pe judeţe rezultă că structura Activităţii de Inspecţie Fiscală din cadrul A.J.F.P. Dolj înregistrază scăderi tocmai la aceşti indicatori ca urmare firească a faptului că în prima parte a anului 2013 ponderea activităţii de control operativ a fost mult mai ridicată fiind determinată de sarcinile exprese ca au reunit această structură pe linia monitorizării activităţii de comerţ cu legume şi fructe, dispuse de conducerea A.N.A.F. şi care nu s-a mai regăsit în anul 2014.
A declarat Bogdana Camelia Dragomirescu, şef administraţie
Administraţia îşi propune implementarea şi celorlalte măsuri de combaterea evaziunii fiscale pe termen mediu dispuse de ANAF prin „Obiectivele specifice ale ANAF pentru perioada 2013 – 2017 în combaterea evaziunii fiscale”: asigurarea conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari prin aplicarea de tratamente care să includă identificarea veniturilor nedeclarate, dezvoltarea unor proiecte care privesc aspecte generale de neconformare fiscală, dezvoltarea comunicării cu persoane fizice cu averi/venituri mari prin asigurarea unei informări cât mai bune a acestei categorii de contribuabili în vederea înţelegerii legislaţiei în vigoare cât şi prin canale de natură să încurajeze conformarea voluntară la declararea averilor.
De asemenea, se are în vedere şi combaterea muncii la negru şi a subdeclarării contribuţiilor sociale prin intensificarea controalelor în acest sens şi prin creşterea gradului de colaborare dintre inspecţia muncii şi inspecţia fiscală, în vederea eficientizării activităţii de control, dar şi combaterea fraudei la TVA, în special frauda intracomunitară, prin organizarea de inspecţii fiscale parţiale, ca urmare a faptelor sesizate din operaţiuni operative şi prin gestionarea de profile de risc specifice şi efectuarea unui schimb eficient de informaţii de risc.
Alte măsuri de combatere a evaziunii fiscale presupun: implementarea şi dezvoltarea controlului comerţului electronic şi iniţierea acţiunilor de identificare a contribuabililor care îndeplinesc toate condiţiile de înregistrare ca plătitori de impozite şi taxe, dar nu se înregistrează.
Administraţia va acorda întreaga sa atenţie implementării măsurilor dispuse de Ministerul Finanţelor Publice prin programul „Spaţiul Privat Virtual”, lansat în aceste zile la Bucureşti, program care asigură comunicare online între contribuabili persoane fizice şi organele ANAF; deocamdată acesta este un program pilot pentru Regiunea Bucureşti – Ilfov, dar de la 1 ianuarie se extinde la nivelul întregii ţări.
Pentru perioada septembrie-decembrie, în care se va aplica proiectul pilot pentru contribuabilii persoane fizice cu domiciliul fiscal în Bucureşti şi Ilfov, contribuabilii vor avea acces la următoarele informaţii privind propria situaţie fiscală: soldul obligaţiilor neachitate, decizia de impunere anuală (începând cu 2013, emisă anul acesta), nota privind obligaţiile de plată, care se poate prezenta fie la Trezorerie pentru a efectua plata, fie informaţiile din cuprinsul acesteia pot fi utilizate pentru a efectua plata online.






