În Vinerea Mare, când creştinii postesc şi se căiesc pentru păcatele făcute, edilul-şef al urbei a decis să mai lase câţiva oameni fără locuri de muncă. Vineri, Primăria a dat dispoziţie de demolare a chioşcurilor de ziare din centrul oraşului. Şi la fel ca în cazul magazinului din centrul urbei, unde funcţiona un GSM, caz prezentat în exclusivitate de Ediţie Specială în data de 31 martie şi dezbătut apoi şi de alte publicaţii, termenul până la care trebuiau dezafectate chioşcurile a fost imposibil de îndeplinit.
Dispoziţia de demolare a fost dată vineri. Mediapress Investment trebuia să dezafecteze chioşcurile până ieri dimineaţă la ora 7. Până luni inclusiv, nu s-a lucrat. Au fost zile libere legale, că doar a fost Paştele. Cum să se încadreze în termen? În plus, ieri la prânz, Tribunalul Dolj a judecat suspendarea deciziilor de demolare, cerută de Mediapress Investment. Instanţa a respins solicitarea, iar reprezentanţii firmei au anunţat că vor face recurs. Drept urmare, nu este greşit să spunem că a fost clar un act de rea-voinţă din partea municipalităţii.
Astfel, pe 18 aprilie, Mediapress Investment a primit o somaţie de demolare pe propria cheltuială mai multe chioşcuri de ziare, majoritatea din cele mai importante zone din centrul Craiovei.
Vă somăm ca, în termen de… zile, dar nu mai târziu de data de 22 aprilie, ora 7.00, să procedaţi cu forţe proprii la desfiinţarea construcţiei situate în Craiova, strada Lipscani, intersecţie cu strada Plopşor şi Biserică. În caz contrar, aceasta va fi desfiinţată de către autoritatea publică pe cheltuiala deţinătorului. Precizăm că a fost emisă de către Primarul Municipiului Craiova dispoziţia nr. 2.755 din 18.04.2014 prin care s-a dispus demolarea construcţiei, având în vedere că aceasta ocupă terenul proprietatea municipiului Craiova, fără forme legale.
Scria în somaţii
«Vineri seara vă înştiinţăm că luni vă demolăm. Apăraţi-vă, dacă mai aveţi cum»
Potrivit somaţiei cu pricina, firma are dreptul să conteste decizia. Unde şi cum, că de Paşte a fost liber? Din nou, dreptatea în justiţie se face doar teoretic.
La fel s-a întâmplat şi în cazul magazinului din centru despre care am vorbit mai sus. Pe 31 martie, “Ediţie Specială” publica articolul “Vineri seara vă înştiinţăm că luni vă demolăm. Apăraţi-vă, dacă mai aveţi cum”.
Primăria a decis la sfârşitul lunii trecute să demoleze un magazin din centrul oraşului. O clădire în toată regula pe care proprietarii au cumpărat-o în 1997 şi a cărei situaţie juridică a fost pusă la punct pe parcursul anilor, terenul fiind concesionat de la Primărie.
Miercuri, 26 martie proprietarii au primit o notificare prin care li s-a adus la cunoştinţă că pe 25 martie a fost reziliat contractul de concesiune a terenului. Şi atât. Pe 28 martie proprietarii au depus o întâmpinare la notificare prin care comunică primăriei că decizia luată este nelegală.
După ce au depus şi înregistrat documentul la Primărie, în după-amiaza aceleiaşi zile, în jurul orei 17, adică după ce programul de lucru se încheiase în instituţiile publice, proprietarii au primit somaţie ca până luni la ora 7 să demoleze construcţia. Altfel o va demola municipalitatea. Nici măcar o zi nu le-a fost lăsată la dispoziţie pentru a se apăra în instanţă şi nici decizia de reziliere nu au văzut-o.
Proprietarii au contactat o casă de avocatură şi mai multe ONG-uri care se ocupă cu apărarea drepturilor omului. Au făcut şi plângere penală împotriva celor care au contribuit la acest abuz, aşa cum îl consideră proprietarii, inclusiv pe numele Olguţei Vasilescu în calitate de primar.
Noi avem toată documentaţia pusă la punct, suntem în legalitate şi nu înţelegem de ce ni s-a reziliat contractul. Mai mult ni se spune ca de azi pe mâine să demolăm construcţia. Nici nu ni s-a dat dreptul să ne apărăm. Este un abuz, o ilegalitate, o încălcare flagrantă a drepturilor omului. Este un semnal de alarmă pentru toţi cetăţenii Craiovei. Adică pleci în concediu şi când te întorci îţi găseşti casa, magazinul demolat că s-au trezit nişte funcţionari publici că nu ştiu ce li se pare lor că nu e bine şi intră cu buldozerele, fără să îţi dea posbilitatea să lămureşti lucrurile. Doamna primar este gospodarul oraşului şi trebuie să facă curat. Dar o gospodină când face curat nu îşi aruncă pe geam copiii, iar mobila pe care o are o rearanjează nu aruncă banii investiţi la gunoi.
Ne-au declarat atunci proprietarii
Primăria a făcut ce ştie mai bine. Dimineaţa a intrat cu buldozerele în clădire, pentru ca a doua zi să sisteze demolarea, lăsând în urmă un maldăr de moloz.
«Dacă mă duceam să le cer Primăria, mi-o dădeau?»
Revenind la chioşcurile de ziare, scandalul a început tot luna trecută, când pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local Municipal a fost introdusă rezilierea contractelor de asociere pe care municipalitatea le avea cu Mediapress Investment, de mai bine de 10 ani.
Motivele invocate au fost acelea că suprafaţa chioşcurilor era mai mare decât cea prevăzută în contracte şi firma nu avea autorizaţii de construire, iar în acestea se comercializa, pe lângă ziare şi reviste, şi ţigări şi sucuri.
Referitor la primul motiv, Mediapress Investment a încercat să obţină autorizaţiile de construire, având toată documentaţia necesară, însă municipalitatea a răspuns că nu sunt necesare.
Cel de-al doilea motiv nu poate fi pus în discuţie, deoarece contractul de asociere nu interzice vânzarea altor produse decât ziare. După ce subiectul a luat amploare în mass-media, Olguţa Vasilescu a făcut acuzaţii grave într-o conferinţă de presă.
Certificatele de urbanism pentru suprafaţa de 6 mp au fost obţinute în baza unei anexe false care nu a fost aprobată de Consiliul Local. În 2011 funcţionarii Primăriei nu şi-au dat seama că este un document redactat de firma respectivă fără niciun fel de altă aprobare de la CL sau de la Primăria Craiova. E o chestiune destul de gravă, mă mir că firma respectivă mai are curajul să ne ameninţe cu casă de avocatură. Presa poate să se vândă peste tot inculsiv în magazine. Peste tot pe unde m-am dus în oraşele mari, presa de regulă se vinde în magazine, în benzinării, dar nu excludem posibilitatea ca în cazul în care vor fi firme care vor dori să facă distribuţie de presă să nu aprobăm acest lucru. Aici este vorba de un fals, dacă eu nu iau măsuri eu sunt pasibilă de alte lucruri. Eu nu văd niciun scandal aici, eu văd o firmă care a vrut să înşele municipalitatea cu un document fals.
Olguţa Vasilescu
Surprins de acuzaţiile primarului, administratorul Mediapress Investment din Craiova, Sorin Lucian Vanţă, a declarat:
O mai mare prostie nu putea să spună. Documentele respective au trecut prin diverse direcţii. Eu presupun că cei care ne-au dat certificatele de urbanism, oamenii din primărie, au studiat documentele. Dacă mă duceam să le cer Primăria, mi-o dădeau? Singurul lucru de care ar putea să se lege este că faţă de primele contracte, în momentul în care am cerut certificatele de urbanism, 11 chioşcuri erau în alte amplasamente decât cele prevăzute iniţial, asta pentru că fosta conducere a Primăriei ne-a cerut să le mutăm. Am crezut iniţial că nu a fost bine informată, dar văd că este vorba de rea-voinţă. Acuzaţiile pe care le face sunt foarte grave. Noi vom pune la dispoziţia casei de avocatură care ne reprezintă toată documentaţia necesară şi s-ar putea să o acţionăm în instanţă pe doamna primar. Acuzaţiile pe care le face sunt nefondate şi ne aduc grave prejudicii de imagine.
Reamintim că, potrivit contractelor de asociere, singurul motiv pentru care acestea puteau fi reziliate unilateral ar fi fost neplata cotei parte datorate de Mediapress Investment municipalităţii. Ori asta nu s-a întâmplat, plăţile au fost făcute regulat.
Mediapress Investment deţine cam 70% din chioşcurile de ziare din Craiova, iar firma are puncte de lucru în mai multe oraşe din ţară. Acţionar la această societate este, aşa cum “Ediţie Specială” a mai prezentat, Sorin-Gabriel Strutinsky, unul dintre cei mai importanţi oameni de afaceri ai României.
La data acuzaţiilor făcute de primarul Craiovei, Strutinsky, a declarat, în exclusivitate pentru “Ediţie Specială”:
În calitate de Primar, doamna Olguţa Vasilescu (a cărei prestaţie media, în opoziţie, am admirat-o) are datoria să aducă investitori în oraş, nu să-i alunge. Cum am mai spus, cred ca dânsa este dezinformată atât cu privire la problema în speţă cât şi, în general, cu privire la legile în vigoare. În conformitate cu clauzele contractului de asociere, rezilierea poate avea loc doar pe motiv de neplată. În calitate de asociat, Primăria Municipiului Craiova trebuie să sprijine asocierea, împreună să găsim soluţii pentru creşterea veniturilor. Ceea ce am şi considerat că am facut până acum, împreună. Primăria stând degeaba a încasat bani, noi angajându-ne în investiţii directe sau credite (de două ori) pentru a schimba chioşcurile. Noi am dat periodic socotelile şi situaţiile de venituri şi vânzări, nu ştiu să fi fost nemulţumiri. Am înlocuit şi chioşcurile cu unele noi, funcţionale, înţelegând de la bun început necesitatea unui comerţ civilizat. În calitate de asociat, dacă una dintre părţi are nemulţumiri, conform contractului şi Codului Comercial, trebuie să convoace cealaltă parte, să-şi exprime nemulţumirea. Acest lucru nu s-a întâmplat până acum. (…) atrag un semnal de alarmă pentru întreaga presă română care trebuie să înţeleagă că de la aceste practici se trage falimentul presei româneşti. Craiova este un exemplu. Astăzi. Mâine vor urma alte oraşe. Dacă lăsaţi ca un asemenea abuz să se întâmple, veţi fi complice (cel puţin) moral la propriul vostru faliment. În încheiere spun doar că dacă eram investitor străin probabil că nu ar fi îndrăznit nimeni să facă o asemenea ilegalitate. Români fiind, probabil că ar trebui să ne lăsam călcaţi în picioare. Acest lucru nu se va întâmpla.
20.000 de noi locuri de muncă? Desfiinţate
În campania electorală Olguţa Vasilescu promitea că odată ce va ajunge primar al Craiovei va avea grijă să atragă investitori şi să creeze 20.000 de noi locuri de muncă. În condiţiile economiei actuale, ţinta era oricum imposibil de atins şi nu s-ar fi aşteptat nimeni ca promisiunea să fie îndeplinită exact. Însă, cei care au votat-o, cu siguranţă sperau ca Olguţa Vasilescu să realizeze măcar o parte din această promisiune. Ce a făcut? În loc să înfiinţeze, a desfiinţat.
În 2012, an în care a fost unsă în fruntea urbei, a lăsat sute de oameni fără venituri, după ce a decis să radă chioşcurile din oraş, în care se vindeau diverse produse. Şi atunci oamenii au reclamat că au fost împiedicaţi să intre în legalitate. S-a pus stop din Primărie. Nu au fost primiţi nici măcar la discuţii. Au protestat în faţa Primăriei şi când, de stres şi griji, le-a venit rău fiind nevoie de intervenţia medicilor de la ambulanţă, Olguţa spunea că nu o impresionează circul…
Protestele au continuat, oamenii au cerut ajutorul Prefectului de Dolj de atunci, Elena Costea. Erau disperaţi. Venea iarna şi rămâneau fără locurile de muncă. Prefectul a declarat nelegale dispoziţiile de primar şi hotărârea CL şi a acţionat Primăria în instanţă, solicitând verificarea legalităţii dispoziţiilor date. Olguţa Vasilescu s-a făcut foc şi pară şi a cerut public demiterea Elenei Costea din funcţia de Prefect. Şi a tot insistat, până ce premierul Ponta s-a conformat. În locul Elenei Costea a fost numit Marius Deca. Odată instalat în funcţie a retras plângerea din instanţă, iar Olguţa Vasilescu şi-a continuat planul cu demolarea.
Astfel, sute de craioveni au rămas fără locuri de muncă, iar mii de oameni nu au mai avut magazinul de la colţ de unde să îşi cumpere pâine. Li s-a promis că vor fi construite magazine noi, croite după un model standard. Aşa ar fi avut o nouă şansă la angajare. Au primit în schimb locuri de joacă.
La ce îţi trebuie loc de muncă, la ce îţi trebuie pâine, dacă ai unde să te joci?
În locul chioşcurilor de ziare, avem manechine bronzate. Frumoase şi ele şi binevenite într-o, se speră, Capitală Culturală Europeană. Dar cu ce preţ?
Vânzătorii de ziare, angajaţii firmei Mediapress Investment sunt într-o situaţie disperată. Se gândesc chiar să plece din ţară ca să îşi poată întreţine familiile. Asta pentru că nu mai au încredere în autorităţile române, care îi lasă pe drumuri.
“Mă gândesc să îmi iau familia şi să plec în străinătate”, a spus Mihai în timp ce chioşcul în care îşi avea locul de muncă era ridicat de angajaţii RAADPFL.
Desfiinţarea chioşcurilor de ziare afectează editorii de presă atât locali cât şi naţionali. Mediapress Investment vindea lunar ziare, reviste de câteva miliarde de lei vechi.
Cum ne afectează pe noi?
Odată cu desfiinţarea chioşcurilor din centrul oraşului, situaţia financiară a societăţii care editează “Ediţie Specială” este serios afectată. În chioşcurile ridicate ieri se înregistrau cele mai mari vânzări. Pentru a echilibra veniturile şi cheltuielile ar trebui probabil să recurgem la cel puţin o disponibilizare. În plus, chioşcurile au fost sigiliate, cu tot cu ziarele şi cărţile pe care Ediţie Specială le-a livrat societăţii Mediapress Investment. Marfă blocată, bani pierduţi.
La fel de afectaţi sunt, am mai spus, şi editorii de presă de la nivel central. De altfel, agenţia de monitorizare a presei ActiveWatch, şi Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), organizaţie ce reuneşte peste 200 de instituţii media, agenţii şi companii, au transmis primarului Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, scrisori deschise prin care i-au cerut să nu pericliteze libertatea de informare şi de exprimare.
ActiveWatch a scris că “solicită Primăriei Craiova să găsească o soluţie astfel încât să evite riscul ca măsurile luate împotriva Mediapress Investment să fie percepute ca/ să se transforme într-un atac la adresa libertăţii de exprimare (a vocilor critice la adresa administraţiei locale) şi a dreptului publicului la informare. Facem apel către Primăria Municipiului Craiova să ţină cont de toate aceste aspecte şi să permită intrarea în legalitate a companiei care gestionează chioşcurile de ziare.”
Adunarea generală a BRAT a pus în discuţie situaţia de la Craiova în şedinţa din 26 martie.
Stimată Doamnă Primar,
Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), organizaţia care reuneşte peste 200 de instituţii de media, agenţii şi companii, vă solicită să reveniţi asupra deciziei de a rezilia contractul cu Mediapress Investment SRL, companie care gestionează cea mai mare parte a chioşcurilor de ziare din oraş (aproximativ 70%), să demaraţi discuţii cu aceasta pentru reglementarea situaţiei, iar în cazul în care nu ajungeţi la o înţelegere, să promovaţi o soluţie care să permită în continuare difuzarea presei în Craiova, înainte de încetarea colaborării cu prestatorul respectiv. Adunarea Generală a BRAT a evaluat în cadrul şedinţei de astăzi această intenţie a dvs, anunţată şi pe site-ul Primăriei, şi consideră că, dacă va fi aplicată, măsura va reprezenta o lovitură dată difuzării presei locale şi naţionale, libertăţii presei în general şi dreptului la informare al cetăţenilor. În documentul publicat pe site-ul Primăriei Craiova, argumentaţi că în chioşcurile de ziare se comercializează şi tutun şi băuturi răcoritoare, precum şi faptul că dimensiunile construcţiilor sunt mai mari decât cele prevăzute prin contract. Potrivit informaţiilor furnizate de organizaţia ActiveWatch, contractul pe care îl aveţi cu compania nu prevede în mod expres interdicţia de a comercializa astfel de produse. În ce priveşte dimensiunile chioşcurilor, sunt aceleaşi din 2011 şi că, la momentul respectiv, Primăria nu a contestat certificatele de urbanism ale acestora. În concluzie, facem apel să identificaţi şi să aplicaţi o soluţie care să nu afecteze funcţionarea şi libertatea presei, precum şi liberul acces la informare al locuitorilor Craiovei.
Silviu Ispas, preşedinte BRAT
Documentul a fost depus de redactorii “Ediţie Specială” la registratura Primăriei Craiova. Însă niciun demers nu a oprit “demolatoarea”.






