marți, octombrie 8, 2024

Ultima ora

Sport

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

La 15 martie este sărbătorită Ziua Drepturilor Consumatorilor. Un rol decisiv în acest domeniu l-a avut preşedintele S.U.A., John F. Kennedy, care, la 15 martie 1962, în discursul ţinut „Asupra protecţiei intereselor consumatorului” a enunţat cele patru drepturi fundamentale ale acestuia, respectiv: dreptul la siguranţă, dreptul la informare, dreptul de a alege şi dreptul de a fi auzit. Începând cu anii 1960-1970, în diverse state europene ca Suedia, Danemarca, Marea Britanie, Germania, Belgia, Franţa, Ţările de Jos, au fost promulgate legi care vizau protecţia consumatorilor. În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990, adoptarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor reprezentând primul act care a statutat, în ţara noastră, drepturile consumatorilor.

Anul trecut, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor – Dolj, a acţionat pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin Programul de guvernare, având în centrul atenţiei CONSUMATORUL.

Astfel au fost efectuate 2.375 de controale tematice şi acţiuni de supraveghere pe piaţă precum şi pentru cercetarea şi soluţionarea reclamaţiilor care s-au încheiat cu un număr de 1.625 procese-verbale de constatare a contravenţiilor: 740 pe produse alimentare, 672 pe produse nealimentare, 198 pe prestări servicii, 15 alte segmente, constatându-se produse /servicii neconforme în valoare de 20.465 lei.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Totodată, au fost stabilite măsuri de:oprire temporară a comercializării produselor/ prestării serviciilor, oprire definitivă şi retragerea din circuitul comercial a produselor,

remediere a deficientelor până la încadrarea în prevederile legale. S-au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 1.799.750 lei.

În anul 2015 s-au realizat un număr de 49 controale tematice care au vizat în principal calitatea şi siguranţa produselor alimentare, dar şi a celor nealimentare şi a serviciilor prestate pentru populaţie.

Potrivit reprezentanţilor Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) – Dolj, a fost verificată respectarea legislaţiei privind dreptul consumatorilor la o informare corectă, completă şi precisă pentru produsele alimentare: peşte şi conserve de peşte, produse alimentare specifice sărbătorilor pascale, produse de patiserie şi cofetărie, preparate din carne, orez, suplimente alimentare, dar şi din grupa produselor nealimentare: articole de încălţăminte, textile, aparate frigorifice de uz casnic, lămpi electrice, jucării, precum şi prestări servicii: alimentaţie publică,  unităţi de cazare turistică, servicii de agrement, servicii cablu tv, servicii comunitare de utilităţi publice, servicii turistice, societăţi imobiliare şi instituţii bancare, case de schimb valutar.

Abateri constatate de comisarii CJPC Dolj au fost privind informarea corectă şi completă a consumatorilor: lipsă etichetă, eticheta incompletă (lipsind numele / adresa producător / importator, compoziţie, condiţii de păstrare-conservare, data fabricaţiei, termenul de valabilitate, riscuri previzibile, instrucţiuni de instalare, utilizare, întreţinere), abateri privind afişarea preţului de vânzare etc; nerespectarea condiţiilor de temperatură prescrise de producător la depozitarea şi expunerea produselor alimentare; comercializarea unor produse cu termenul de valabilitate expirat sau data durabilităţii minimale depăşită; comercializarea unor produse cu parametrii calitativi neconformi celor prevăzuţi/declaraţi, produse cu impurităţi, compoziţie diferită de cea declarată etc.); abateri privind asigurarea garanţiei produselor – nerepararea produselor în termenul legal , neasigurarea termenului minim legal de garanţie a produselor etc.); nerespectarea unor clauze contractuale cu afectarea intereselor economice ale consumatorilor ( mărire dobândă credite bancare fără notificare consumator); practici comerciale incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii – neconcordanța între preţul de vânzare afişat la raft şi cel de la casa etc.;

Reprezentanţii CJPC Dolj mai arată că anul trecut au fost făcute 49 de prelevări de eşantioane pentru analize de laborator care să ateste conformitatea unor produse alimentare şi nealimentare, constatându-se neconformităţi la 15 produse, pentru care s-au dispus măsuri legale ce s-au impus (oprire definitivă a comercializării, aplicarea de amenzi contravenţionale etc.)

De asemenea, în cursul anului 2015, au fost primite de la consumatori un număr de 1.183 sesizări şi reclamaţii. Din acestea, numai cca. 7% priveau produse alimentare şi servicii alimentare. Au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 74.288 lei.

Au fost efectuate peste 200 de acţiuni de control în colaborare cu alte organe ale administraţiei publice locale şi alte instituţii cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor (Poliţia Economică, Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Vamă, Jandarmeria, Finanţe publice ).

În colaborare cu Inspectoratul Şcolar Dolj, am coordonat concursul şcolar „Alege! e dreptul tău” – ediţia 2016 , pe teme de protecţie a consumatorilor, finala judeţeană având loc în data de 12.03.2016 Tema pentru anul acesta a zilei consumatorilor este ”COMERŢUL ON LINE”.

 

CJPC Dolj informează consumatorii că trebuie să ţină seama de câteva recomandări:

 

1.     Să  verifice, înainte de încheierea contractului,  dacă  pe site  comerciantul informează corect şi complet  privind:

–            datele sale de identificare  (denumirea, adresa poștală  și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală  etc);

–            caracteristicile esenţiale  ale produsului;

–            preţul cu toate taxele incluse;

–            cheltuielile de livrare, dacă  este cazul;

–            modalităţile de plată  şi de livrare;

–            perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;

–            durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă  sau periodică  a unui produs;

–            existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală  a contractului.

  Să  contacteze comerciantul prin telefon  pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care   răspunde la aceste întrebări le  poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

3.   Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că,  din momentul în care a primit un produs comandat pe internet,  are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el;  nu trebuie să invoce vreun motiv.

4.      În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

5.    Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată  şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului în conformitate cu art. 11.

Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

6.   Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.

7. Foarte important: consumatorul trebuie să  citească  termenii şi condiţiile de funcţionare  a magazinului online  deoarece  termenul de 14 zile  (în care poate opta pentru returnarea produsului),  se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul  nu a menţionat/informat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

8.        În cazul manipulărilor succesive, consumatorului îi poate fi restituit un  procent din valoarea produsului.

 

sursa foto: csspp.ro

 

Politica