miercuri, octombrie 2, 2024

Ultima ora

Sport

Tramvaiul nu circulă noaptea, pe furiş

Directorul Regiei Autonome de Transport Craiova, Sorin Manda, a susţinut, joi, o conferinţă de presă în care a vorbit despre motivele întârzierii repunerii pe şine a tramvaiului. Sorin Manda a declarat că au fost lansate mai multe zvonuri cu privire la această întârziere, zvonuri pe care a ţinut să le infirme.

„Înţeleg dorinţa oamenilor de a afla când se va da drumul la tramvai, pentru că perioada de când nu circulă tramvaiul în Craiova este de aproape trei ani. Noi am avut o probă tehnologică pe 17 decembrie, care s-a derulat cu succes. S-a creat aşteptarea, dar nu am putut să-i dăm drumul. Au apărut unele zvonuri potrivit cărora tramvaiul circulă noaptea pe furiş. Nu se întâmplă acest lucru, tramvaiul are 18 metri, 24 de tone, cred că l-ar fi văzut cineva, l-ar fi fotografiat şi bănuiesc că ar fi şi apărut acea fotografie, până acum, în presă. Apoi, alte zvonuri sunt că nu poate să treacă pe pasajul suprateran că s-ar prăbuşi pasajul, iar ca argument este că traseele 3 şi 25 nu circulă pe pasaj tocmai ca să nu fie o greutate foarte mare şi să se prăbuşească. Cele două trasee nu circulă pe pasaj întrucât la comisia de sistematizare s-a mutat staţia, de pe Amaradia, pe Calea Bucureşti dincolo de florării, dincolo de intrarea pe pasaj şi atunci nu ar mai putea să urce pe pasaj. Din ce cunosc eu şi am discutat şi cu cei de la Primărie, nu este nicio problemă cu pasajul, tramvaiul cât a circulat, a circulat pe acest pasaj.

Apoi este o discuţie că distanţa dintre roţi este mai mare, alţii combat şi spun că este mai mică decât distanţa între şine. Nu este nicio astfel de problemă. Pe 17 decembrie tramvaiul a plecat din depou, s-a întors în depou şi nu a deraiat, nu a sărit de pe şine.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Altă discuţie este că nu ar putea să iasă din depou din cauza unor macaze. Probabil că se referă la macazele din spatele PECO de pe Severinului, care, aşa cum spuneam, dacă pe 17 decembrie au funcţionat, nu ar fi nicio problemă să funcţioneze şi atunci când vom da drumul la circulaţia tramvaiului”, a afirmat Sorin Manda.

Legat de aceste macaze, directorul RAT Craiova a mai declarat că nu au fost prinse în proiectul de reabilitare a căii de rulare a tramvaiului, dar că deşi sunt funcţionale vor fi schimbate din surse financiare proprii.

Sorin Manda a vorbit şi despre necesitatea avizului AFER pentru tramvaiele recondiţionate, adusă în discuţie cu ceva timp în urmă de candidatul PML la Primăria Craiovei, Horaţiu Buzatu.

Este o Hotărâre de Guvern, numărul 606 din septembrie 2015, care face referire la transportul urban pe şine. Multe dintre lucrările pe care le-am efectuat noi la tramvaiele recondiţionate s-au făcut înainte de acea perioadă. Am avut o comunicare foarte bună cu cei de la AFER, de fiecare dată ne-au spus că nu este vorba de aviz. Le-am şi scris, le-am spus ce modificări am făcut la tramvaie. În primă etapă ne-au spus că avem posibilitatea să ne luăm avize şi că nu este obligaţie. Văzând că aceste atacuri au continuat şi au apărut şi pe paginile de caricaturi, le-am scris a doua oară. Ne-au răspuns acum trei zile că „în conformitate cu Legea 92 privind serviciile de transport public în comun local, aflată în vigoare la această dată, la art 20, alin 4, AFER are atribuţii legate doar de transportul cu trenuri de metrou, dar legea se află în proces de modificare la Minsiterul Dezvoltării şi probabil va cuprinde şi transportul pe şine cu tramvaiul. Întrucât domeniul de transport urban pe şine cu tramvaiul nu este acoperit de legislaţie opozabilă operatorilor acestui domeniu, aceştia nu pot fi constrânşi să se supună aceloraşi reguli ale transportului feroviar pe calea ferată”. Consider că este lămurit şi acest aspect al motivului pentru care nu am dat drumul la tramvai”, a afirmat Manda.

 

Care e realitatea

Motivul real pentru care nu circulă tramvaiul, spune directorul RAT, este că firul de contact nu a fost recepţionat: „Acest proiect, fiind unul foarte mare, atunci când s-a scos la licitaţie s-a scos pe mai multe loturi, unul dintre ele a fost reabilitarea căii de rulare a tramvaiului care s-a recepţionat în luna august a anului trecut, iar alt lot a fost firul de contact împreună cu reabilitarea străzii Calea Bucureşti. Acest proiect nu a fost finalizat, urmează să se finalizeze în perioada următoare, nu s-a recepţionat. L-am întrebat pe constructor dacă în această perioadă putem să facem probe tehnologice cu toate tramvaiele pe care le avem modernizate. Cei de la Martin Rose, care a fost liderul de asociere, ne-au spus, fie să facem recepţie parţială, doar pe fir, în condiţiile în care IGSIC a spus că nu este de acord şi nici ADR-ul nu a fost de acord, fie contra-cost şi erau sume foarte mari”.

 

La 1 aprilie, pe şine

 

După lungi aşteptări craiovenii ar putea circula din nou cu tramvaiul de pe 31 martie, ori 1 aprilie.

„Scenariul cel mai posibil este că până pe 24 martie se face recepţia finală a proiectului privind reabilitarea străzii Calea Bucureşti şi a firului de contact, urmând ca în şedinţa din data de 31 martie să fie trecută în patrimoniul municipiului Craiova şi să ne fie concesionată nouă. Între 24 şi 31 martie avem discuţii pentru a face un protocol astfel încât pe perioada nopţii vatmanii să facă probe practice. Ne dorim foarte mult ca tramvaiul să fie repus pe şine la 31 martie. Dacă va fi la 1 aprilie, nu va fi o păcăleală”, a spus directorul RAT Craiova.

Sorin Manda a mai afirmat că anul acesta au fost prinşi în buget bani pentru achiziţia de sisteme de climatizare pentru tramvaie, acestea urmând a fi montate până în vară.

 

 

Politica