Fabrica Avioane Craiova este în ascensiune. Anul 2014 a fost fructuos şi întreprinderea începe să se repună pe picioare. Asta spune Victor Peţa, preşedinte de sindicat, care mai arată că angajaţii fabricii lucrează la foc automat fiindcă au de reparat două avioane până la finele acestui an.
Pentru 2014 am avut din start, din discuţiile pe care le-am avut cu doamna primar, dânsa l-a invitat pe Ministrul Apărării la Craiova, să discutăm situaţia de la Avioane, o comandă de două avioane, care a fost mărită cu încă două după venirea domnului prim-ministru, Victor Ponta, aici, când a văzut fabrica, produsul nostru, şi a promis sprijin în continuare. Mai mult, acum două săptămâni am mai primit o comandă de încă o reparaţie de avion IAR 99, au fost cinci avioane de reparat pentru 2014, lucru care ne îmbunătăţeşte vizibil situaţia economică. Două dintre ele sunt deja la beneficiar, al treilea este recepţionat de Armată, aşteptăm să facă formalităţile pentru a ajunge la Boboc, iar al patrulea e în lucru, iar la cel de-al cincilea ne-am apucat zilele acestea. Am făcut o mobilizare generală, se lucrează sâmbăta, duminica, în ture, program prelungit pentru ca avioanele să fie finalizate până la sfârşitul anului, aşa cum ne-am angajat. Toate aceste avioane sunt comandate de Ministerul Apărării Naţionale pentru unităţile de la Boboc, în ceea ce priveşte IAR 99 Standard şi de la Bacău, în ceea ce priveşte avionul IAR 99 Şoim.
A declarat Victor Peţa
Reparaţii de avioane în străinătate
Fabrica Avioane Craiova doreşte să crească numărul de angajaţi în perioada imediat următoare. La cei aproximativ 320 angajaţi de care dispune acum, vor mai fi recrutate încă 11 persoane, iar volumul de muncă va fi din ce în ce mai ridicat.
Unsprezece dintre actualii angajaţi vor avea de lucru în străinătate. Şi începutul de an 2015 sună promităţor pentru Fabrica de Avioane.
Avem contracte de muncă şi cu o altă firmă dintr-o altă ţară în care executăm lucrări de reparaţii a unor avioane militare într-o ţară străină. Contractul se va derula pe o perioadă de cel puţin un an şi jumătate. Angajaţii noştri pleacă, iar locul lor trebuie luat de cineva, căutăm în principal electricieni şi mecanici de avion, vrem să şi întinerim forţa de muncă. În mod sigur fabrica este în ascensiune, să ai în luna noiembrie, de predat încă două avioane, este un lucru fără precedent, noi făceam planuri de vacanţă când am primit comanda celui de-al cincilea avion. Nu se pune problema să refuzăm vreo comandă, după ce ne-am plâns atâţia ani că nu avem de lucru. Şi toate drepturile salariale sunt achitate la zi, nu există niciun salariat cu restanţe, nu vor fi probleme în continuare, întrucât mai avem de livrat trei avioane, ceea ce înseamnă că inclusiv începutul anului va fi asigurat, problema salariilor, furnizorilor, aprovizionărilor e asigurată. Cel mai important ar fi să reluăm producţia de avioane noi, lucru, care ne-ar da certitudinea că fabrica şi pe termen lung are un viitor, dar până una alta şi din reparaţii poate să trăiască.
A declarat Victor Peţa, lider de sindicat
Deşi fabrica nu a mai primit comenzi de executare de avioane noi din anul 2008, contractele pentu recondiţionarea vechilor avioane sunt din ce în ce mai multe.
Numărul angajaţilor creşte cu încă 11 pe care îi vom angaja pentru că, pe lângă alte comenzi mai mici, piese primare, diverse componente pentru aviaţia civilă, cu diverse firme străine, Avioane Craiova a semnat un contract cu o firmă străină pentru reparaţia a două avioane Hercules C130. Acest lucru nu s-a mai întâmplat în Fabrica de Avioane Craiova, este o noutate, contractele ne vor permite să intrăm în elita internaţională a societăţilor, care repară avioane militare de anvergură, fiindcă, Hercules este un avion mare, care necesită pricepere, dar şi o foarte mare atenţie. Împreună cu colaboratorii noştri sper să facem treabă bună, pentru că dacă totul va fi bine, e posibil să primim şi alte comenzi de a repara avioane de acest fel.
Victor Peţa, lider de sindicat
Liderul de sindicat ne mai spune că se aşteaptă primirea autorizaţiei pentru a repara şi avioane civile.
Am creat şi noi spaţii de lucru, ceea ce ne ajută şi la obţinerea autorizaţiei de reparaţii avioane civile PART 145 pentru că intenţionăm să ne lansăm şi în această operaţie. Avioane civile se repară în Avioane Craiova, dar de către firma Daedalus, la care uneori şi noi contribuim, este un colaborator de câţiva ani, care a închiriat de la noi spaţii şi repară avioane civile, este o firmă româno-grecească. Începând cu 2015, sigur vom intra pe piaţa de mentenanţă a avioanelor civile pentru că până atunci vom primi această autorizaţie, în aceste zile am avut un audit şi cred că în câteva zile vom primi autorizaţia.
A precizat Victor Peţa, lider de sindicat
Datoriile pe care fabrica le are de achitat către stat ar putea fi şterse şi transformate în acţiuni. Fabrica Avioane Craiova este societate pe acţiuni, dar acţionarul majoritar este statul, cu 82%.
S-a iniţiat o hotărâre de guvern prin care societăţile cu capital integral de stat, din industria de apărare, se vor şterge. La vizita domnului prim-ministru i-am explicat că este anormal ca doar societăţile cu capital integral de stat să beneficieze de această ştergere şi nu şi cele ca noi, Avioane Craiova, cu 82% capital majoritar de stat. S-a luat hotătârea să se găsească o soluţie şi pentru datoriile noastre şi s-a găsit formula de transformare a datoriilor în acţiuni. Din informaţiile pe care le avem, săptămâna trecută era la diverse ministere pentru semnat. Se măreşte capitalul social al întreprinderii, acţiunile nu vor mai putea fi calculate la 500.000 euro, atât ar fi costat acţiunile societăţii. Acest lucru va însemna şi altceva, pentru fabrică e bine, o societate fără datorii înseamnă o societate, care poate să aibă la sfârşitul anului profit, penalităţile la datorii sunt foarte mari, grevează evoluţia financiară a noastră, putem să luăm credite de la bancă, de asemenea să accesăm fonduri europene. Dar nu chiar toate datoriile se vor transforma în acţiuni, este vorba despre faptul că vor rămâne către autorităţile locale şi către Avas, vor mai rămâne 2-4 milioane euro, va trebui să le găsim o eşalonare şi încet-încet să le plătim.
Mai spune Victor Peţa