Proiect pentru eliminarea violenţei psihologice

Redactia
6 Min Read

Este numele unui proiect implementat  de Casa Corpului Didactic în parteneriat cu Şcoala Gimnazială «Gh. Ţiţeica» Craiova, Asociaţia de Studii Socio-Economice, Şcoala Gimnazială «N. B. Locusteanu» Leu şi Universitatea din Craiova dar şi reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar din regiunea Malatya-Turcia.  Acest proiect vine să combată fenomenul violenţei psihologice care poate avea repercursiuni grave asupra celor din jurul nostru, provocând suferinţe atât de grave precum violenţa psihică. La Colegiul Naţional «Elena Cuza» a avut loc ieri, un seminar prin care au fost semnalate toate aceste aspecte ale violenţei psihice, prezente în interiorul şcolilor, dar şi în societatea actuală. Proiectul este finanţat din fonduri europene prin parteneriate Comenius Regio.
Printre comportamentele specifice violenţei psihologice se pot enumera refuzul de a comunica, de a primi sau oferi ajutor, tonul ridicat, ţipetele, denigrarea, poreclirea, ridiculizarea aspectului fizic, acţiuni pe care le efectuează de cele mai multe ori tinerii şi nu conştientizează că provoacă suferinţe celor din  jur.

Violenţa psihologică se referă la vorbe grele adresate de către elevi altor elevi, sau de profesori, elevilor, aceste scene de violenţă psihologică îi marchează, s-a identificat această problemă, fiind chiar o problemă stringentă a societăţii actuale, încercăm să tragem un semnal de alarmă şi să remediem pe altă parte situaţia, prin faptul că punem această problemă pe tapet, împrăştiem fluturaşi, facem seminarii cu foarte mulţi elevi. Violenţa psihologică porneşte chiar de la clasele mici, de la clasele pregătitoare.
Spune Camelia Buzatu, director la Şcoala Gimnazială Gheorghe Ţiţeica, Craiova

Victime ale violenţei psihologice pot fi atât elevii, dar şi profesorii.

Facultatea de Drept şi Ştiinţe Sociale şi implicit Universitatea din Craiova este partener în acest proiect, rolul nostru a fost de a realiza un studiu privind violenţa psihologică în şcoli, s-a realizat o cercetare bazată pe ancheta sociologică prin chestionar, au fost aplicate chestionare la peste 800 de respondenţi în 15 şcoli din Craiova şi judeţ. Rezultatele la care am ajuns nu au fost de neaşteptat, ne aşteptam ca actele de violenţă psihologică recunoscute să fie mai puţine decât cele reale şi aşa s-a şi întâmplat, totuşi violenţa psihologică este prezentă în şcoli, se manifestă între elevi şi profesori, dar şi între profesori şi elevi şi chiar şi profesorii sunt victime ale violenţei psihologice din partea conducerii şcolii. Violenţa psihologică este orice act care provoacă daune din punct de vedere emoţional unei persoane, ameninţarea, injuriile, atitudinea discriminatorie, jignirile.
A declarat Emilia Sorescu, lector univ. dr. la Facultatea de Ştiinţe Sociale, Universitatea din Craiova

În cadrul proiectului, sunt oferite informaţii pentru a stopa acest fenomen al violenţei psihologice şi sunt organizate diverse activităţi care să-i facă pe tineri să aibă o atitudine pozitivă asupra celorlalţi. Organizatorii au precizat că relaţiile ar trebui să se bazeze pe valorile umane.

Casa Corpului Didactic este coordonatorul local al acestui proiect bilateral, România-Turcia sunt cele două regiuni. Ne dorim ca acest proiect să reprezinte pentru copii o lecţie. Ne implicăm activ prin activităţile noastre prin pantonime, piese de teatru, activităţi de flash-mob, elevii noştri sunt implicaţi, doresc să găsească soluţii pentru a lupta împotriva violenţei psihologice. Conştient, sau inconştient, vor să intervină, colegii lor să nu mai fie atât de victimizaţi de cei care sunt mai puternici decât ei. Cred că jocul este modalitatea cea mai eficientă de învăţare, dacă le dăm de lucru, copiilor noştri, în mod sigur vor fi mai puţin tentaţi să născocească idei pentru a se distra. Cu violenţa psihologică cred că ne confruntăm şi noi, adulţii, prin priviri respingătoare de la colegul nostru de birou. Efectele violenţei psihologice cred că sunt cele mai grave, tocmai prin faptul că nu sunt palpabile, nu pot fi dovedite. Relaţiile din ziua de azi se bazează pe reciprocitate, dar nu pe reciprocitate pozitivă, ci de genul, te ajut numai dacă mă ajuţi, dacă am fi mai atenţi la nevoile celor din jurul nostru, am reuşi să nu ne mai insultăm.
A declarat Teodora Badea, profesor metodist la Casa Corpului Didactic

«Atunci când comitem orice act de violenţă încălcăm legea»

La seminarul organizat la C.N “Elena Cuza”, a fost prezent şi un consilier psihologic care le-a atras atenţia tinerilor că orice acest fenomen de violenţă psihologică nu doar provoacă suferinţă, dar poate fi pedepsit prin lege.

Prin violenţă trebuie să înţelegem orice acţiune care provoacă suferinţă indiferent că este fizică sau psihică, emoţională, socială sau verbală. Formele violenţei sunt aspecte prevăzute de acte normative, de legi. Trebuie să ne gândim că atunci când comitem un act de violenţă nu doar deranjăm pe cineva, ci şi încălcăm legea. Violenţa psihologică presupune adresarea printr-un limbaj jignitor, brutal, precum insulte, ameninţări, cuvinte sau expresii degradante, umilitoare. Violenţa psihologică provoacă stări de tensiune şi suferinţă psihică.
A declarat Nicoleta Florea, consilier psihologic

Proiectul se încheie în iunie 2015 şi se află deja la al doilea an de implementare.

Distribuie acest articol