Reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Dolj au făcut public raportul privind starea de sănătate a comunităţii judeţului Dolj, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural de ieri, vorbind cu această ocazie şi despre controalele efectuate în unităţile spitaliceşti.
Astfel, Compartimentul Inspecţia şi Controlul Factorilor de Risc din Mediul de Viaţă şi Muncă a efectuat 2.075 controale şi 208 recontroale, acordând 148 avertismente şi 52 amenzi în valoare de 104.950 lei şi a rezolvat 375 sesizări în mai multe domenii de activitate precum apă, turism, mediu de viaţă, tutun, mediu de muncă, cosmetice, biocide şi învăţământ.
597 de controale au fost efectuate în unităţile sanitare din judeţ de către Serviciul de control în sănătate publică dintre care 318 în unităţi ambulatorii şi 269 în spitale. De asemenea, 56 de recontroale s-au finalizat cu aplicarea a 51 de avertismente şi 38 de amenzi în valoare de 12.450 lei.
Dintre acestea, 26 de controale s-au efectuat în cadrul acţiunilor tematice organizate de Ministerul Sănătăţii.
În anul 2015 au fost întreprinse 81 de acţiuni tematice de control în domeniul alimentului, învăţământ, mediul de viaţă, mediul de muncă, 8 alerte rapide în domeniul alimentar şi 30 de activităţi comune cu alte autorităţi, de către Serviciul de Control în Sănătate Publică.
Importanţa întocmirii raportului anual al stării de sănătate a comunităţii a fost susţinută la Simpozionul Naţional al Institutului Naţional de Sănătate Publică Bucureşti din 29.09.2011. La simpozion a fost prezentată lucrarea „Raportul stării de sănătate a comunităţii – un instrument de cunoaştere a sănătăţii, insuficient valorificat”.
Raportul se doreşte a fi valorificat în sensul:
1. punerii la dispoziţia decidenţilor din sistemul de sănătate a unor argumente ştiinţifice pentru identificarea şi ierarhizarea problemelor de sănătate, stabilirea nevoilor, alocarea resurselor
2. utilizării rezultatelor activităţii în informarea publicului general
Doljul, locul I în ceea ce priveşte incidenţa tuberculozei
De asemenea, din raportul Direcţiei de Sănătate Publică Dolj rezultă că specialiştii în sănătate s-au confruntat şi cu probleme majore privind afecţiunile persoanelor care le solicită sprijinul. Printre acestea se numără hipertensiunea arterială, diabetul, cardiopatia ischemică cronică, tumorile, ciroza şi alte hepatite cronice, tulburările mentale şi de comportament, BPCO, boala ulceroasă şi bolile cerebro-vasculare.
O problemă de sănătate este tuberculoza care clasează judeţul nostru pe locul întâi în ceea ce priveşte incidenţa globală prin tuberculoză şi locul trei în ceea ce priveşte incidenţa (cazuri noi) cu o valoare de 90,8%ooo (în scădere faţă de anul anterior cand s-a înregistrat valoarea 99,4%ooo ).
Morbiditatea prin boli transmisibile
Infecţiile acute ale căilor respiratorii superioare, infecţiile acute ale căilor respiratorii inferioare, pneumonia acută virală, varicela, au fost printre cauzele cele mai frecvente ale morbidităţii în anul 2015.
Ca o concluzie generală, anul 2015 s-a caracterizat prin patologie respiratorie, digestivă.
Serviciile de sănătate din judeţul Dolj, în structura lor actuală, pot asigura ameliorarea stării de sănătate a populaţiei judeţului mai ales prin derularea de Programe de sănătate, centrate pe principalele probleme cu care se confruntă pacienţii.
Obiective de realizat pentru anul 2016
În cadrul şedinţei de Colegiu Prefectural a fost votată în unanimitate Hotărârea privind aprobarea Planului anual de acţiune al judeţului Dolj pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare pe anul 2016.
„Aş dori să fac unele precizări privind planul de acţiuni pentru realizarea în judeţ, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare. În conformitate cu prevederile art. 19 alin.1 litera b) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare „prefectul acţionează pentru realizarea în judeţ, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare şi dispune măsurile necesare pentru îndeplinirea lor, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce îi revin, potrivit legii”. Potrivit art. 6 alin (1) pct. 1 lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 460/2006 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, structurile de specialitate ale instituţiei prefectului “întocmesc anual planul de acţiuni pentru realizarea în judeţ, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare”. Planurile de acţiuni, pentru realizarea obiectivelor din Programul de Guvernare propuse de Serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, precum şi de unităţile din subordinea ministerelor care nu sunt servicii publice deconcentrate, organizate la nivelul judeţului Dolj cuprind 220 direcţii de acţiune şi 609 măsuri”, a declarat prefectul judeţului Dolj, Nicolae Sorin Răducan, în cadrul şedinţei de Colegiu Prefectural.