luni, septembrie 30, 2024

Ultima ora

Sport

Curtea de Conturi: Primăriile din Dolj, în frunte cu Craiova, încalcă legea

Sporuri salariale fără justificare legală, lucrări neexecutate plătite din bani publici. Asta a constatat Curtea de Conturi în urma controlului efectuat în judeţul Dolj. Curtea de Conturi a României a făcut public raportul privind finanţele publice locale pe anul 2014. La nivelul judeţului Dolj, în urma acţiunilor de control efectuate în anul 2015, s-au constatat abateri cu caracter financiar/contabil de peste 70.000.000 lei.

Astfel, la Consiliul Judeţean Dolj s-a stabilit un prejudiciu de 267.000 lei creat în principal de unităţile medicale aflate în subordine din Leamna, Pleniţa şi Sadova.

La Craiova, prejudiciul este de 3.676.000 lei, provenit din activitatea proprie dar şi de la Poliţia Locală. La Primăria Craiova s-au constatat abateri financiar-contabile de 3.294.000 lei.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Atât la Primărie cât şi la Poliţia Locală, Camera de Conturi Dolj a constatat că s-au acordat sporuri salariale şi stimulente fără justificare.

„Din verificările efectuate în legătură cu cheltuielile de personal finanţate din bugetele locale, s-au constatat unele abateri în ceea ce priveşte plata salariilor, a sporurilor şi a altor drepturi de personal. Cele mai semnificative abateri de la legalitate şi regularitate, care au determinat producerea de prejudicii importante, au fost reţinute la: U.A.T.M. Craiova, unde s-au constatat prejudicii în sumă totală de 1.465 mii lei, provenind din plăţi de natură salarială fără justificare legală, sub forma unor stimulente acordate în plus la salariul de bază, către salariaţi din afara compartimentelor de specialitate, care nu trebuiau să beneficieze de acest drept, din care pentru suma de 746 mii lei, s-a constatat incidenţa prevederilor Legii nr. 124/2014. Poliţia Locală a Municipiului Craiova (verificată simultan cu ordonatorul principal de credite), unde s-au constatat prejudicii în sumă totală de 1.558 mii lei, provenind din plăţi de natură salarială fără justificare legală, sub forma sporului de dispozitiv în cuantum de 25% din salariul de bază, din care pentru suma de 779 mii lei, s-a constatat incidenţa prevederilor Legii nr. 124/2014”, se arată în raport.

Primăria va trebui să stabilească prejudiciul integral, inclusiv majorările de întârziere, şi să îl recupereze.

 

Nereguli privind cheltuielile de personal s-au constatat şi la Dăbuleni, Radovan, Amărăştii de Sus şi Caraula. În aceste localităţi, cu execepţia Dăbuleniului, inclusiv aleşii locali au beneficiat de sporuri şi indemnizaţii nejustificate.

 

La Primăria Craiova s-a mai constatat că s-au făcut plăţi nelegale în sumă de 641 mii lei, cauzate de acordarea de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei, unor persoane care nu puteau beneficia de acest drept.

Astfel, „în urma prelucrării datelor şi informaţiilor, auditorii publici externi au identificat un număr de 910 persoane, care în anul 2014 au deţinut depozite bancare în cuantum mai mare de 3 mii lei, din care 133 persoane sunt consumatorii vulnerabili care au utilizat pentru încălzirea locuinţei gaze naturale şi 777 persoane sunt consumatorii vulnerabili care au utilizat pentru încălzirea locuinţei energie termică. Valoarea estimată a plăţilor efectuate, reprezentând ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei, acordat unor persoane care deţin depozite bancare în cuantum mai mare de 3 mii lei, este de 616 mii lei. În vederea verificării îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate pentru acordarea ajutorului lunar pentru încălzirea locuinţei din punct de vedere al încadrării venitului net mediu lunar pe membru de familie între limitele prevăzute la art. 7 alin. 1 din OUG nr. 70/2011, respectiv 1,572 ISR (786 lei) în cazul familiilor şi 2,164 ISR (1082 lei) în cazul persoanei singure, auditorii publici externi au identificat un număr de 39 persoane care au realizat venituri peste limitele menţionate mai sus. Valoarea estimată a plăţilor efectuate, reprezentând ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei, acordat unor persoane care au realizat venituri peste limitele prevăzute art. 7 alin. 1 din OUG nr. 70/2011, este de 25 mii lei. Abateri similare au fost consemnate şi la: U.A.T.O. Bechet, U.A.T.C. Apele Vii, U.A.T.C. Caraula, U.A.T.C. Melineşti şi U.A.T.C. Vârtop”, se mai arată în raport.

Tot la Craiova s-au mai constatat abateri financiare cauzate de nedepunerea declaraţiei privind valoarea lucrărilor de construcţie, în termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcţie autorizate, sau neregularizarea taxei pentru autorizarea lucrărilor de construcţie, precum şi de nestabilirea taxei pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică.

Revenind la unităţile medicale din subordinea CJ Dolj, aici problemele sunt legate de efectuarea unor plăţi nelegale unor constructori sau pentru produse alimentare.

La Spitalul de Pneumoftiziologie Leamna s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 150.000 lei, la decontarea lucrărilor de reparaţii curente „la acoperiş pavilion administrativ (4 mii lei), reabilitare instalaţii electrice (29 mii lei), reparaţii instalaţii termice (90 mii lei), respectiv reparaţii instalaţii apă şi sanitare (27 mii lei), cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând materiale la preţuri nejustificat de mari”.

La Unitatea Medico – Socială Pleniţa (verificată simultan cu ordonatorul principal de credite) s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 39.000 lei, cauzate de achiziţia, cu încălcarea dispoziţiilor legale, de produse alimentare de origine vegetală şi animală. „Astfel, din verificarea efectuată, în anul 2014, asupra operaţiunilor consemnate în registrul de casă al entităţii auditate, a rezultat că au fost efectuate plăţi, în sumă de 39 mii lei, reprezentând plata contravalorii unor borderouri de achiziţie, către diverse persoane fizice, pentru procurarea unor produse agricole (cartofi, varză, carne de porc, carne de vită etc.), fără respectarea prevederilor legale, respectiv: – pentru niciuna din plăţile efectuate, în sumă de 39 mii lei, entitatea verificată nu a putut dovedi provenienţa produselor agroalimentare achiziţionate, deoarece pentru niciuna din persoanele fizice pentru care s-au întocmit borderouri de achiziţie şi pentru care s-au efectuat plăţi, nu s-au prezentat certificate de producător; – pentru niciunul din produsele de origine animală (carne de vită, carne de porc, miere de 16 albine) entitatea nu a prezentat documente din care să rezulte că au fost îndeplinite condiţiile sanitar veterinare, conform cerinţelor legale în vigoare. În acest sens se arată că pentru persoanele fizice de la care s-au achiziţionat produsele de origine animală, entitatea nu a prezentat documente justificative care să permită acestora vânzarea directă a produselor, din care exemplificăm: documentul de înregistrare sanitară veterinară eliberat de direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană; actul de identitate al producătorului; documentul din care să rezulte starea de sănătate a producătorului; fişa de sănătate a animalelor de la care au fost obţinute produsele primare de origine animală, din care să rezulte starea de sănătate a animalelor, eliberată de medicul veterinar etc. Ori, în lipsa acestor documente producătorilor le este interzisă vânzarea de produse şi pe cale de consecinţă nici entitatea verificată nu putea efectua operaţiuni de achiziţie publică directă. Niciunul din borderourile de achiziţie de la producători individuali nu poartă semnătura achizitorului, iar majoritatea nu poartă număr de înregistrare, şi drept urmare acestea nu îndeplinesc condiţiile de document justificativ”, se arată în raport.

În ceea ce priveşte cheltuielile de capital finanţate din bugetele locale, Camera de Conturi Dolj a constatat unele nereguli în ceea ce priveşte angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata acestor cheltuieli. Au fost făcute o serie de plăţi nelegale pentru finanţarea cheltuielilor de capital, prin acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări cuprinzând date nereale, efectuarea de plăţi fără documente justificative şi prin neconstituirea garanţiei de bună execuţie.

„Cele mai semnificative abateri de la legalitate şi regularitate, care au determinat producerea de prejudicii, au fost reţinute la: U.A.T.C. Amărăştii de Jos, unde în timpul controlului, s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 859 mii lei, la decontarea cheltuielilor pentru obiectivul de investiţii ”Construcţie Biserica Ocolna”, cauzate de decontarea unor lucrări executate la obiective neaflate în proprietatea entităţii, şi cu nerespectarea prevederilor legale privind acordarea de sprijin financiar unităţilor de cult. U.A.T.C. Lipov, unde la obiectivul de investiţii “Înfiinţare sistem II Alimentare cu apă în localitatea Lipovu, comuna Lipovu, judeţul Dolj”, s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 709 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate. Diferenţele au fost constatate de conducerea entităţii auditate, dirigintele de şantier şi executant, la solicitarea echipei de control. U.A.T.C. Moţăţei, unde s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 478 mii lei, la obiectivul de investiţii „Canalizare şi staţie de epurare în comuna Moţăţei, sat Moţăţei, judeţul Dolj”, cauzate de actualizarea nejustificată a preţului contractului (468 mii lei), respectiv de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate (10 mii lei). La U.A.T.C. Melineşti, unde s-au constatat: – plăţi nelegale în sumă de 316 mii lei, la obiectivul de investiţii ” Alimentare cu apă în comuna Melineşti, sat Negoieşti, jud. Dolj”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate; – plăţi nelegale în sumă de 107 mii lei, pentru care s-au calculat majorări de întârziere de 11 mii lei, la obiectivul de investiţii ”Modernizare drum comunal DC 126 Melineşti – Odoleni”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate. U.A.T.C. Radovan, unde s-a constatat: – plata de lucrări facturate şi recepţionate, dar neexecutate, la obiectivul de investiţii „Modernizare drumuri comunale DC 14 si DC17”, în sumă totală de 241 mii lei, prejudiciu recuperat în totalitate în timpul controlului; – plăţi nelegale la obiectivul de investiţii ” Pietruire strada Lacului”, în sumă de 86 mii lei, cauzate de actualizarea nelegală a valorii contractului (59 mii lei), respectiv de decontarea unor podeţe la alte preţuri decât cele din devizul – ofertă (27 mii lei). U.A.T.C. Perişor, unde la obiectivul de investiţii “Construire sediu primărie, comuna Perişor, Dolj”, s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 204 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate. Unitatea Medico – Socială Sadova (verificată simultan cu ordonatorul principal de credite), unde s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 26 mii lei, la obiectivele de investiţii ”Pavare căi acces instituţie” şi ”Extindere pavare curte interioară”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând materiale la preţuri nejustificat de mari. U.A.T.C. Dăbuleni, unde la obiectivul de investiţii “Reconstrucţie ecologică forestieră pe terenuri degradate constituite in perimetrul de ameliorare Dăbuleni”, s-au constatat plăţi nelegale în sumă de 61 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor facturi conţinând articole neexecutate în totalitate. U.A.T.C. Caraula, unde s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 45 mii lei, la obiectivul de investiţii ”Reabilitare Dispensar Caraula”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând materiale la preţuri nejustificat de mari. Școala cu clasele I-VIII Barbu Ionescu din Urzicuţa (verificată simultan cu ordonatorul principal de credite), unde s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 35 mii lei, la executarea lucrărilor de construcţie gard şcoală, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole cu preţ nejustificat de mare. U.A.T.C. Vârvoru de Jos, unde s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 34 mii lei, la obiectivul de investiţii ”Modernizare DC 99 Dobromira – Bujoru KM 8+100 – 12+400, comuna Vârvoru de Jos, judeţul Dolj”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate”, potrivit Curţii de Conturi.

Deficienţele consemnate în actele întocmite, arată Curtea de Conturi, relevă faptul că, datorită managementului defectuos, în majoritatea cazurilor, aparatul de specialitate al unităţilor administrativ-teritoriale nu întreprinde toate măsurile pentru aplicarea procedurilor de urmărire şi încasare pentru toate sumele datorate bugetelor locale sau, după caz, de executare silită.

„În aceste condiţii, termenul de aplicare a procedurilor de executare silită se prescrie, bugetele locale sunt prejudiciate cu sumele în cauză, iar autorităţile locale nu iau măsurile legale de recuperare de la persoanele răspunzătoare. La cheltuielile de personal, se constată în continuare abateri determinate de acordarea de sporuri sau drepturi băneşti către personalul din administraţia publică locală, în baza unor hotărâri judecătoreşti sau hotărâri ale organelor deliberative ale administraţiei publice locale, cu nerespectarea regulilor şi principiilor stabilite prin legislaţia de salarizare unitară. Cheltuielile cu bunuri şi servicii efectuate în administraţia publică locală nu sunt, în unele cazuri, în legătură cu activitatea entităţii, iar în alte cazuri, prin nerespectarea obligaţiei de consultare a cataloagelor produse puse la dispoziţie prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, dar şi a celorlalte principii, reguli şi obligaţii stabilite prin legislaţia specifică, se achiziţionează bunuri şi servicii la preţuri majorate nejustificat faţă de cele practicate în mod obişnuit, conducând la nerespectarea principiului economicităţii utilizării fondurilor publice. În ceea ce priveşte cheltuielile de capital, cele mai frecvente cazuri constatate au fost cele determinate de efectuarea de cheltuieli pentru lucrări neexecutate, ca urmare a acceptării la plată a unor cantităţi de lucrări neefectuate. Se constată însă şi cazuri de nerespectare a prevederilor legale privind achiziţiile publice de servicii şi lucrări de investiţii, cu consecinţe negative pentru asigurarea eficienţei, economicităţii şi eficacităţii achiziţiilor efectuate. Abaterile constatate în urma acţiunilor efectuate, au scos în evidenţă faptul că acestea se datorează în special disfuncţionalităţilor existente în organizarea şi exercitarea controlului şi auditului intern, cât şi faptului că, acestea nu funcţionează la un nivel care să asigure realizarea veniturilor bugetare şi gestionarea fondurilor publice în condiţii de legalitate, regularitate şi maximă eficienţă. În urma evaluării sistemelor de control şi audit intern, şi a probelor de audit obţinute, în marea majoritate a instituţiilor auditate s-a concluzionat că sistemele de control şi audit intern nu funcţionează în mod corespunzător, şi sunt în general formale, ineficiente sau insuficient de riguroase. Organizarea şi exercitarea în mod deficitar a controlului financiar preventiv de către instituţiile publice se datorează în primul rând lipsei personalului de specialitate, cu consecinţe în ceea ce priveşte separarea atribuţiilor de control preventiv de acelea de conducere a evidenţei contabile sau de participare la executarea operaţiunilor economico-financiare în cauză”, potrivit raportului.

Curtea de Conturi a făcut şi unele recomandări pentru unităţile administrativ teritoriale: elaborarea proiectelor bugetelor locale pe baze realiste, având în vedere nivelul actual de realizare a veniturilor bugetare, coroborat cu performanţele din anii precedenţi, precum şi necesităţile obiective de finanţare a activităţilor de interes public local; identificarea tuturor surselor de venituri locale impozabile şi evaluarea corectă a veniturilor proprii, pe baza inventarierii materiei impozabile şi a nivelurilor taxelor şi impozitelor locale, şi îmbunătăţirea activităţii de colectare a veniturilor, inclusiv prin utilizarea tuturor procedurilor legale de executare silită a creanţelor bugetelor locale; asigurarea verificării faptice a lucrărilor de investiţii, prin care să se limiteze fenomenul actual de plată a unor lucrări neexecutate, a unor cheltuieli nelegale, a unor lucrări supradimensionate; îmbunătăţirea proceselor de management şi control intern, inclusiv întocmirea procedurilor formalizate pe activităţi, cu detalierea obiectivelor, acţiunilor, responsabilităţilor, termenelor, documentelor, precum şi a altor componente ale măsurilor respective. luarea în considerare de către U.A.T. a prevederilor legale privind organizarea structurilor asociative în vederea exercitării activităţii de control, audit şi inspecţie.

 

 

Politica