Avioane Craiova, cu „Diplomă de Excelenţă”, în prag de faliment

Redactia
16 Min Read

Fabrica de Avioane din Craiova face toate demersurile pentru a obţine un ajutor de stat în vederea restructurării , dar şi pentru a scăpa de un potenţial faliment. Compania are pierderi şi datorii către stat, iar acum acţionarii vor ca aceste datorii să fie convertite în acţiuni. Liderul de sindicat al fabricii susţine că este nevoie de ajutor de stat pentru salvarea ei. Se iau în calcul măsuri precum eşalonarea datoriilor, restructurări de personal şi vânzări de active.

În decembrie, acţionarii Avioane Craiova s-au întrunit într-o şedinţă extraordinară unde au discutat toate condiţiile în care pot obţine ajutorul de stat. Până la sfârşitul lunii februarie planul de reorganizare şi restructurare a societăţii trebuie să fie gata.

Victor Peţa, liderul de sindicat al Fabricii de Avioane de la Craiova a explicat situaţia fabricii, datoriile pe care aceasta le are şi soluţiile ce se impun: “ Fabrica de Avioane are datorii care sunt istorice şi care unele provin din aceste datorii, în sensul că, dobânzile şi penalităţile sunt mai mari decât datoriile care au fost la vremea respectivă. Din această cauză s-au acumulat peste 20 de milioane de euro şi acesată datorie grevează asupra funcţionării societăţii şi indiferent cât am avea de lucru, aşa cum am avut în ultimii trei ani, tot ne-am înregistrat cu pierdere pentru că dobânzile şi penalităţile au condus la această pierdere şi atunci ministerul doreşte să găsim o soluţie, împreună, care să ajute fabrica să devină ca o societate normală şi să poată să funcţioneze normal. În anul 2014, când domnul Victor Ponta a venit aici la Fabrica de Avioane, i-am sugerat să găsească o soluţie. Mai înainte, cu câteva luni, găsiseră o soluţie de ştergere a datoriilor pentru societăţile cu capital 100% de stat din industria de apărare. Fac o paranteză, în industria de apărare, Comisia Europeană acceptă ca ajutoare de stat pentru societăţile din industria de apărare care sunt în dificultate şi guvernul Ponta a şters, din câte ştiu eu, datoriile Romarm-ului şi a altor societăţi din industria de apărare cu capital 100% integral de stat. Deşi ei au fost de acord cu găsirea unei soluţii la vremea respectivă, ca să nu pară un ajutor, s-a cerut şi avizul Comisiei Europene, s-a găsit soluţia de a transforma datoria în acţiuni, astfel încât societatea să aibă şi un capital mai mare ca să nu mai poată fi sub incidenţa legii care spune că atunci când ai capitaluri negative trebuie să iei măsuri ca să nu ajungi la insolvenţă sau faliment. Deşi, de mai multe ori am reiterat această dorinţă a noastră de a se transforma datoriile în acţiuni, nu s-a reuşit datorită birocraţiei, nu au ieşit din Ministerul Finanţelor şi din Ministerul Economiei pentru că nu s-a ajuns la o formă care să fie acceptată de toată lumea. Între timp s-a schimbat guvernul şi li se cere în momentul ăsta o soluţie ca fabrica să diminueze datoriile şi să poată să nu mai lucreze în pierdere. Una din aceste măsuri ar fi un ajutor de stat, dar nu s-a luat nicio hotărâre, în acest moment. Ministerul Economiei doreşte ca administraţia Avioane Craiova, împreună cu Consiliul de Administraţie să găsească soluţii prin care să diminueze aceste datorii. Poate să fie restructurare, poate să fie transformarea în acţiuni, poate să fie un ajutor de stat ş.a.m.d. Probabil, de aici a plecat această informaţie, însă în acest moment se lucrează, ne gândim cum să facem aceste lucruri. Nu s-a luat încă nicio hotărâre în acest sens şi nu s-a făcut niciun demers pentru că acest ajutor de stat nu poate să fie o măsură singulară. Ea va face parte, probabil, dintr-un program de restructurare în care vor fi anumite măsuri printre care şi aceasta. Ar putea fi posibilă şi o restructurare de personal dacă ministerul va considera că este cazul. Deocamdată, noi spunem că cei 320 de salariaţi nu e o cifră foarte mare de salariaţi care să facă probleme. Nu plata salariilor este problema şi nu plata salariilor ar reduce datoriile pentru că, 22 de milioane de euro, dacă nu am mai plăti niciun salariu şi tot nu s-ar recupera, dar dacă ministerul va găsi de cuvinţă, la data respectivă, când vom pune pe masă toate ideile, toate soluţiile pe care noi le vedem, vom vedea. În acest moment nu putem vorbi de o disponibilizare, de un plan de restructurare cu restructurări de personal. Nu s-a definitivat,încă, nimic , suntem în studiu, ca să spunem aşa. În ultimii ani a mers foarte bine, am avut de lucru, s-au plătit salariile, s-au plătit din datorii către bugetele statului şi ar fi păcat, acum, să ne apucăm să umblăm la personal, în loc să căutăm soluţii să salvăm societatea pentru că soluţiile nu le poate da decât acţionarul la dimensiunea datoriilor noastre nu putem să facem un plan de afaceri care să scoată fabrica din datorii,ci acţionarul, care este ministerul, poate să găsească soluţii, şi soluţia principală este de a transforma datoriile în acţiuni, lucru care ar fi bun şi pentru acţionari dar şi pentru societate”, a declarat Victor Peţa.

De altfel, într-o hotărâre a AGA Avioane Craiova SA,de la jumătatea lunii trecute, se arată:"Conducerea administrativă şi executivă, împreună cu administratorul special al societăţii, vor proceda, în regim de maximă urgenţă, la elaborarea unui plan de reorganizare şi restructurare a societăţii, plan ce va avea în vedere posibile măsuri cum ar fi eşalonarea datoriilor restante, restructurări de personal, identificarea necesarului de investiţii şi a surselor de finanţare, vânzări de active neutilizate, majorarea portofoliului de comenzi, eventuale colaborări etc., plan ce va fi prezentat, până cel târziu, în cea de-a doua jumătate a lunii februarie 2016. De asemenea, solicită analizarea în regim de maximă urgenţă, a tuturor posibilităţilor de obţinere a unui ajutor de stat pentru salvare şi restructurare".

 

Distincţie pentru IAR-99 ŞOIM

Vestea vine după ce, în octombrie anul trecut, avionul IAR-99 ŞOIM, utilizat pentru antrenamentul avansat şi pentru misiuni de sprijin aerian apropiat şi de recunoaştere, a adus Societăţii Avioane Craiova „Diploma de Excelenţă”, acordată de secretarul de stat Sorin Encuţescu, coordonator al domeniului industria de apărare. Diploma nu a venit însă şi cu banii necesari pentru acoperirea datoriilor.

Distincţia a fost acordată pentru derularea cu succes a programului avionului IAR-99 Şoim şi pentru rezultatele deosebite obţinute în activitatea de producţie şi export. În prima parte a anului 2015 SC Avioane Craiova SA a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 13%, iar în domeniul exportului o creştere de 86,50%. Succesul din acest an a fost asigurat de diversificarea portofoliului de comenzi atât pentru piaţa internă cât şi cea externă, se precizează într-un comunicat de presă al Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului.

Pentru Statul Major al Forţelor Aeriene Române, compania a derulat un amplu program de reparaţii şi mentenanţă pentru un număr de 5 aeronave de tipul IAR – 99 Şoim, cel mai mare număr de aeronave reparate într-un singur an.

Pentru partenerii externi au fost desfaşurate activităţi de MRO (maintenance, repair and overhaul) la aeronave de tip C-130 Hercules şi s-a certificat pentru mentenanţă avioane BOEING 737.

Avioane Craiova, între zbor lin și picaj

Anul acesta se împlinesc 44 ani de când Craiova a fost aşezată pe harta lumii în industria aeronautică. La fabrica din Bănie s-au făcut avioanele IAR 93 şi IAR 99, acesta din urmă în două variante.

Fabrica s-a înfiinţat în 1972 cu scopul principal de a fabrica avioane militare de vânătoare-bombardament, dar şi de subansamble şi echipamente din domeniul aviatic.

În perioada “epocii de aur”, mai exact între anii 1976-1990, primul produs al fabricii s-a numit IAR 93, avion care se producea în colaborare cu Republica Federativă Iugoslavia. Este perioada în care Fabrica de Avioane de la Craiova a cunoscut “mărirea”. De la 208 angajaţi în anul înfiinţării, imediat după revoluţie, în 1990, pe porţile fabricii intrau 4.703 angajaţi. Este practic momentul de vârf, care anunţa, din păcate, declinul. După 1990, Avioane Craiova SA a traversat o perioadă dificilă din punct de vedere economic. 10 ani mai târziu, în fabrică mai lucrau 1.915 persoane. Acum, 320 de oameni mai lucrează aici.

Autorităţile au încercat în mai multe rânduri privatizarea fabricii din Craiova. Toate încercările au fost fără rezultat.

În ultimii ani, însă, datorita schimbării strategiei manageriale şi colaborării cu firme europene de prestigiu pentru fabricarea de componente şi subansamble pentru avioane de transport, societatea a reuşit să îşi extindă activitatea şi în domeniul aviaţiei civile.

Au fost extinse relaţiile de colaborare cu firme, precum Bombardier Transportation, Fokker Aerostructures, Israel Aircraft Industry, SABCA s.a. Societatea Avioane Craiova SA este renumită prin istoria şi tradiţia în realizarea de avioane militare de tip IAR-93 VULTUR pentru atac la sol, în două variante IAR-93 A (versiunea cu unu şi două scaune) cu motor VIPER 632-41 şi varianta IAR-93 B (versiunea cu unu şi doua scaune) cu motor VIPER 633-47, precum şi avionul IAR – 99 ŞOIM destinat antrenamentului avansat şi alte misiuni.

Dezvoltarea avionului IAR-99 Şoim a fost demarată în anii 1970, fiind primul avion reactiv 100% proiectat şi realizat integral în România şi care se mai află în serviciul Forţelor Aeriene Române. Este practic încununarea muncii mai multor specialişti şi profesionişti de excepţie din domeniul aeronautic şi în mod special cei din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială Elie Carafoli – proiectant general. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în decembrie 1985. Caracteristicile sistemelor de avionică şi armament ale avionului permit antrenarea piloţilor pentru a zbura pe avionul MIG-21 Lancer sau pe avioanele moderne ale generaţiei viitoare, precum F-16 , care vor intra în dotarea României în calitate de ţară membră NATO.

La realizarea acestui tip de avion, Avioane Craiova SA colaborează cu principalele societăţi din industria aeronautică românească: Aerostar SA Bacău, Aerofina SA Bucureşti, Turbomecanica SA Bucureşti, IAR SA Ghimbav, Aeroteh SA Bucureşti, precum şi cu Institutul Naţional de Construcţii Aerospaţiale, Centrul de Cercetari şi Încercări de Zbor. Prin ansamblul de capabilităţi precum şi nivelul înalt de siguranţă implementat la care se adaugă un complex de interacţiuni şi simulări de situaţii între elev şi instructor, IAR – 99 Şoim se situează printre cele mai moderne din lume.

Există foarte puţine aeronave din aceasta categorie care sunt capabile de: interceptare, luptă aeriană apropiată, tragere şi bombardament, navigaţie-aterizare şi marcare, modul de operare “manual” pentru situaţii de urgenţă, modul de operare “largare” de avarie a acroşajelor.

Principalele caracteristici tehnice ale avionului IAR-99 Şoim : lungimea (fără tubul Pitot) — 11,01 m; anvergura — 10,16 m; inălţimea — 3,898 m; masa avionului gol echipat — 3320 kg ; masa maximă la decolare: a) varianta lisă cu doi piloţi — 4600 kg si b) varianta de luptă cu container tun şi patru suporţi multipli cu 3 bombe (2 x 100 kg + 1 x 50 kg fiecare) — 5850 kg; tracţiunea motorului în condiţii standard — 1760 – 1814 kgf.

Din punct de vedere al performanţelor avionului, cele mai importante sunt : viteza maximă în zbor orizontal la 760-865 km/h; viteza ascensională la 25-30 m/s; plafonul practic (Vv =2,5 m/s) 12.000 m; lungimea de decolare 850 m; lungimea de aterizare 950 m; durata maximă de zbor cu combustibil intern 2h30min; distanţa maxima de zbor cu combustibil intern 1100 km.

Avionul IAR-99 dispune de cinci puncte de acroşare pe care se pot monta mai multe sisteme de arme printre care, alături de tunul de 2×23 mm (GSx23 L-200 lovituri), bombe: 50 kg, 100 kg, 250 kg, muniţie autodirijată:OPHER (LGB), rachete: Python III, R3S/R13M, R60; container FOTO/ECM/LDP.

În prezent, specialiştii de la Avioane Craiova colaborează cu cercetătorii de la Institutul Naţional pentru Cercetări Aerospaţiale “Elie Carafoli” din Bucureşti pentru construirea noii generaţii de avioane de antrenament, succesoarele IAR 99 Şoim TD (Technology Demonstrator – Demonstrator Tehnologic).

Avionul IAR-99 TD aduce şi elemente de noutate precum: includerea radarului în dotarea aeronavei ; sistem integrat de comandă şi control de ultima generaţie; sistem de comunicaţii actualizat; creşterea puterii şi reconfigurarea motorizării; reconfigurarea sistemului de arme, adăugându-se şi două grinzi de acroşaj pentru rachete la capetele planurilor; climatizarea eficientă şi modernă a cabinei ; sistem de cască electronică cu afişaj; modernizarea sau adaptarea unor sisteme de bord care să fie aplicabile şi aeronavelor existente în uz; introducerea jambei de bot orientabile, soluţie aplicabilă şi IAR-99 existente.

Realizarea IAR-99 Şoim (TD) va asigura continuarea tradiţiilor profesionale ale specialiştilor români, continuarea producţiei unei aeronave 100% proiectată şi fabricată în România, dotarea forţelor aeriene cu un avion care asigură antrenamentul avansat la costuri reduse, ducerea unor acţiuni de luptă în sprijinul forţelor terestre, precum şi posibilitatea exportului unui produs românesc cu valoare adăugată mare.

Rămâne, însă, problema celor peste 20 de milioane de euro datorii.

 

 

 

Distribuie acest articol