Au doar 10 ani şi sunt deja scriitori. Au adunat într-o carte frumos colorată şi în formă de stup, toate trăirile, emoţiile, activităţile derulate de-a lungul celor patru ani de şcoală. 25 de elevi de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Craiova şi-au lansat, vineri, la Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman”, cărţile. Micuţii au pornit în acest drum în urmă cu o lună, inspiraţi de învăţătoarea lor, care i-a îndrumat să scrie într-o carte compuneri despre activităţile lor derulate în şcoală.
„Este vorba de un proiect interdisciplinar iniţiat acum o lună de zile, ei sunt măricei, au trecut patru ani de zile de când suntem împreună şi în cei patru ani am strâns foarte multe amintiri, foarte multe activităţi. Suntem în etapa în care la limba română trebuie să scriem cât mai multe compuneri, iar din dorinţa ca aceste compuneri să nu devină o corvoadă, idee de temă necăjeşte, iar “nu îmi place, iar am temă”, ne-am gândit să facem o compunere despre activităţile noastre, întotdeauna încerc să-i apropii de concret, de ceea ce au simţit ei la un moment dat, de ceea au petrecut ca să înţeleagă acest proces de scriere al unei compuneri trecând la imaginaţie şi de ce nu la nişte viitori scriitori. Hai să strângem aceste compuneri, să facem o carte cu amintirile noastre. Automat, trebuie să găsim un titlul potrivit. Copii îmi spun, păi doamna la câte am făcut noi, parcă am fi într-o fabrică de amintiri. Mai ţineţi minte când în clasa a I ne-aţi primit cu albinuţe pe uşă fiindcă eram în clasa I. Haideţi să facem clasa albinuţelor, exact aşa am lucrat ca într-un stup. Într-o zi am făcut o activitate şi apoi alta şi alta şi ne-am dat seama că în cei patru ani de zile am avut un stup care a produs multe, multe activităţi. Fiecare copil a trebuit să scrie povestiri, compuneri din ceea ce a trăit în cei patru ani. Fiecare copil a scris acele amintiri, compuneri pe care l-au impresionat nu cu titlul de obligativitate. Trebuia să scriem pentru a doua zi o compunere despre orice experienţă au trăit ei, dacă ar fi să adunăm compunerile celor 25 de copii, înmulţiţi 25 de copii a câte 25-30 compuneri. Fiecare copil are cartea lui, originală, niciuna nu seamăna cu celalată cu amintirile pe care le-a reţinut. Au fost 20-30 compuneri, fiecare a scris după puterea, dorinţa lui, despre modul cum s-a implicat emoţional, nu am avut regula. Regula a fost doar forma cărţii de stup şi amintirile. Ei şi le-au decorat, pictat”, a declarat Victoria Voican-învăţătoare la Școala Gimnazială Mihai Eminescu Craiova.
A fost un proces în care copii au analizat cum arată o carte, cuprins, conţinut, copertă pentru ca ulterior să poată da şi ei forma propriei lor cărţi. Doamna învăţătoare ne-a declarat că în urma proiectului a descoperit că aceştia au abilităţi de a scrie, dar şi de a picta.
„Am decoperit că au abilităţi pentru a scrie, am descoperit şi pictori pentru că până acum copii trebuiau să picteze pe o anume temă dată la clasă şi trebuia să se integreze în tema dată. Acum, dându-le libertatea în a-şi alege tema, am descoperit mari surprize. Proiectul a început prin a analiza cărţi, pagina, copertă, cuprinsul şi uşor, uşor veneau cu compunerile, erau curioşi să asculte şi ce au scris colegii. Atunci când am început nu mi-am mai imaginat că vor fi atât de încântaţi de această idee, de perseverenţi. Mă aşteptam să abandoneze, dar nu, a fost un joc întâi şi întâi şi al părinţilor. Am avut norocul ca şi părinţii să înţeleagă tema şi să se prindă în joc”, a mai adăugat învăţătoarea.
Vizibil emoţionaţi, dar totodată dezinvolţi, micuţii au povestit despre cele mai importante trăiri care i-au marcat pozitiv în cei patru ani de şcoală şi pe care au ales să le expună în cărţi.
„În cartea mea am pus sentimentele mele şi amintirile noastre din clasa a I-a până în clasa a IV-a. Am scris despre o poveste cu şahul fiindcă m-a ajutat să fiu mai concetrat, mai serios. Am mai multe visuri pe viitor, să mă fac artist, poet, să lucrez în programare”, a spus Andrei Loţu.
Lucrările fulger pe care micuţii le aveau de susţinut la clasă i-au impresionat de-a lungul anilor.
„Am scris în cartea mea despre o compunere „Joaca în curtea şcolii” şi testările fulger. Mi-am pus toate sentimentele şi tot ce am simţit în acel moment. Îmi place româna, îmi place să scriu, ar fi o idee să mă fac şi scriitoare”, a spus o fetiţă.
“Mie mi s-au părut importante lucrările fulger. Mereu aveam inima în gât când ne dădea doamna lucrările fulger. Îmi ziceam, dacă făceam greşeli, dacă se întâmpla ceva rău. Mă descurcam, la testarea cu înmulţire, am luat numai bravo, doamna ne spune felicitări, să faci numai aşa mereu”, a spus o altă fetiţă.
Copii au fost la unison. Și-au scris propria carte în care au aşternut cu cerneala pe foaie, sentimentele acumulate în cei patru ani de şcoală.
“Am scris ce am gândit, sentimentele mele, tot ce am strâns în patru ani, ce am cultivat în patru ani şi sper ca doamna învăţătoare să fie mândră pentru roadele culese. M-au marcat toate poveştile scrise, dar mai ales dascălul meu pentru că ne-a aşteptat cu braţele deschise, am observat că alţi profesori nu au reacţionat aşa când am păşit în pragul şcolii. Las pe planul viitorului ceea ce vreau să devin”, a spus Sakr Ahmed Ramy.
„Ce am scris noi, ne-am înşirat sentimentele pe acele pagini, am încercat să culegem toate roadele anilor aceştia, să facem într-un fel o carte a roadelor noastre. Legat de română, aş vrea să mă fac profesor la Universitate, iar în legătură cu matematica, afacerist şi cam atât. În rest, unde mă poartă viitorul acolo mă duc şi eu”, a spus Kontogiorgis Mihalis Gabriel.
De asemenea, micuţii au scris şi o carte comună dedicată Bibliotecii Judeţene „Alexandru şi Aristia Aman”.