Locuitorii comunelor Ursaţi, Bârseşti şi Polata din Gorj sunt apăraţi acum de revărsarea râului Şuşiţa datorită lucrărilor efectuate în zona acestui râu. Prin proiectul “Regularizare Râu Şuşita pe sectorul Pod Ursaţi DN 67 D-Pod DN-67 Târgu Jiu-Drobeta Turnu Severin, Judeţul Gorj” implementat de Administraţia Bazinală de Apă Jiu s-au luat măsuri adecvate pentru reducerea riscului la inundaţii cu 90% în bazinul hidrografic al râului Şuşiţa. Proiectul este cofinanţat din Fondul de Coeziune în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Mediu” 2007-2013, Axa prioritară 5 -„Implementarea infrastructurii adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la risc”, Domeniu major de intervenţie 1 – „Protecţia împotriva inundaţiilor”.
Obiectivul specific al proiectului îl constituie protejarea împotriva indundaţiilor a unui număr de aproximativ 4000 de locuitori din cele trei comune riverane râului Şuşiţa, dar şi a 600 de gospodării individuale, case şi anexe gospodăreşti, a obiectivelor socio-economice, infrastructurii de transport şi telecomunicaţii şi a reţelelor de utilităţi: energie electrică, alimentare cu apă, canalizare.
„Este o lucrare de investiţii care a fost promovată cu câţiva ani în urmă din cauza unor viituri importante produse de cantităţi mari de precipitaţii în judeţul Gorj. Este vorba de o lucrare pe râul Şuşiţa, pe acest râu înainte de 2010 s-a executat o altă lucrare, însă hidrologia ne-a demonstrat că nu a fost suficientă acea lucrare şi a trebuit să continuăm cu aceasta pentru a închide o linie de apărare împotriva indundaţiilor, a populaţiei în special, a municipiului Târgu-Jiu. Lucrarea a demarat pe bani de la bugetul statului, însă în 2012 s-a sistat finanţarea ei şi de atunci noi am făcut eforturi şi demersuri ca să găsim o sursă de finanţare pentru continuarea lucrărilor. În 2015, în primăvară am reuşit să obţinem o aprobare de finanţare şi în luna mai s-a semnat contractul, au demarat lucrările şi acum putem să recepţionăm aceste lucrări şi să stăm liniştiţi că pe acest curs de apă nu vom mai avea evenimente deosebite. Obiectivul general al proiectului a constat în contribuirea la un management sustenabil al inundaţiilor, în cele mai vulnerabile zone, prin implementarea de măsuri preventive. Lucrarea poate fi dată în scurt timp în administrarea Sistemului de Gospodărire al Apelor Gorj, în exploatoare”, a declarat dr. ing. Marin Talău, director ABA JIU.
Valoarea totală a proiectului este de 5.402.966 lei cu TVA, din care contribuţia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune este de 4.862.671 lei şi 540.295 lei contribuţia de la Bugetul de Stat.
Lucrările efective ale proiectului au constat în recalibrarea albiei minore, consolidări de maluri şi efectuarea pragurilor de fund. Recalibrarea albiei minore s-a executat pe o lungime de 4,2 km în scopul asigurării tranzitării debitului de calcul în albia minoră, fără inundarea obiectivelor social economice situate adiacent albiei. Pentru a se asigura secţiunea de scurgere necesară, s-au efectuat lucrări de recalibrare ale albiei râului Şuşiţa, cu volume minime de terasamente şi compensarea în profil, pe cât posibil, a săpăturii cu umpluturile.
Consolidări ale malurilor s-au efectuat pe o lungime de 1,65 km pe zonele unde eroziunile puternice ale malurilor puneau în pericol obiectivele social economice amplasate pe malul albiei. Consolidarea malurilor s-a realizat prin intermediul unui pereu uscat din piatră brută cu grosimea medie de 40 cm aşezat pe un material geotextil cu rol drenant.
Praguri de fund – pentru stabilizarea talvegului în plan vertical au fost proiectate 9 praguri de fund pe întreaga lăţime a albiei minore. Acestea au înălţimea faţă de cota talvegului proiectat de 20 cm şi sunt încastrate pe o adâncime de 1,2 m. Pe zonele amonte (L amonte = 5,00 m) şi respectiv aval de prag (L aval = 10,00 m) au fost executate apărări de maluri.
„Noi am început amenajarea cursului Şuşiţa începând cu anul 2004. Atunci s-a executat primul tronson amonte de localitatea Ursaţi, în lungime de 4 km, în bazinul superior al cursului. Râul Şuşiţa este un afluent de dreapta al râului Jiu, se varsă în aval de localitatea Târgu-Jiu, are o lungime de 37 de km. Probleme mai deosebite au fost în zona de amonte a acestui curs. A doua etapă care curpinde zona de la podul Ursaţi către Drobeta Turnu-Severin este pe un sector de 5 km, s-a prevăzut prin ordinul de aprobare 1672 din 8.12.2009 execuţia unor protecţii de mal pe o lungime de 2100 m şi 10 praguri de stabilizare. Contractul iniţial a fost încheiat în 16.11.2011, cu o durată de 18 luni. Având în vedere timpul scurt de implementare a proiectului din 21.03.2012, am rugat constructorul să se mobilizeze şi finalizarea lucrărilor să fie executată în circa 7 luni. Zona pe care am executat lucrări traversează localităţile Ursaţi, Bârseşti şi Polata. Este în lungul drumului naţional DN 67 D care merge la Drobeta Turnu-Severin. Pe acest sector sunt trei poduri, pe drumuri naţionale. Din păcate administrarea podurilor nu o facem noi, facem doar administrarea cursului de apă. Spun din păcate pentru că în zona podurilor sunt acele praguri de protecţie care nu sunt într-o stare foarte bună. Lucrările au constat în realizarea unui canal, o recalibrare a albiei pe o lăţime de 25 de metri. A fost necesară această recalibrare pentru că în zona cursului erau multe ostroave, cu vegetaţie abundentă, un curs sinuos. O altă particularitate a zonei este că malurile sunt destul de înalte, pe anumite zone, înălţimi de 7-8 metri formate din materiale necoezibile, balasturi şi nisipuri. Aceste maluri la fiecare viitură mai importantă se erodau, fapt ce punea în periocol proprietăţile”, a declarat Gabriel Muller, coordonator proiect.