Ce a găsit Curtea de Conturi la Primăria Craiova

Redactia
12 Min Read
Nedeclarări de terenuri şi clădiri, nedeclarări de închirieri/cesionări de clădiri, bani în plus la salarii acordaţi nelegal. Sunt doar câteva dintre neregulile constatate de Curtea de Conturi la Primăria Craiova. Este vorba de auditul financiar asupra conturilor anuale de execuţie ale anului 2013. 
 
Astfel, referitor la exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare, Curtea de Conturi arată că: 
Din verificarea modului cum au fost înregistrate în evidenţele contabile activele fixe în anul 2013, pentru eşantionul selectat la categoria economica “Active necurente”, s-a constatat neînregistrarea în evidenţa tehnico-operativă şi contabilă a unor terenuri în suprafaţă de 1.302,97 mp, precum şi clădiri cu o suprafaţă de 744,62 mp;  UATM Craiova nu a reflectat în contabilitate şi nici în situaţiile financiare întocmite la 31.12.2013, active fixe în valoare de 22.114,72 lei, aferente construcţiei obiectivului de investiţii ”Amenajare adăpost pentru câini, etapa I”;  Au fost constatate taxe şi impozitele încasate de la persoane juridice, fără existenţa unui titlu de creanţă, plătite în plus faţă de obligaţia fiscală, ca urmare a unei erori de calcul sau ca urmare a aplicării eronate a prevederilor legale;  Au fost menţinuţi eronat în evidenţa curentă a obligaţiilor datorate bugetului local persoane juridice radiate la Oficiul Registrului Comerţului;  La data de 31.12.2013 existau contribuabili – persoane fizice decedate, care figurează în evidenţa fiscală şi contabilă a UATM Craiova cu creanţe bugetare (amenzi) neachitate, în sumă totală de 78.665 lei. Urmare lucrărilor de modernizare pe tronsonul Curtea de Apel Craiova – Universitatea din Craiova, pe porţiunea b-dul Decebal – pod Electroputere – str. Caracal şi a tronsoanelor nr. 2, nr. 3, nr. 4 şi nr. 7, din dezafectarea liniei de tramvai, au rezultat materiale, care până la data de 31.12.2013 nu au fost evaluate şi nici nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă a Primăriei Craiova.
Policlinica Buna Vestire Craiova
 
Au fost constatate nereguli şi în ceea ce priveşte modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege.
 
Din verificarea efectuată privind modul de stabilire a taxei pe clădirile şi/sau terenurile închiriate/concesionate aparţinând domeniului public/privat al UATM Craiova, s-a constatat că nici titularii contractelor de închiriere/concesiune şi nici RAADPFL Craiova, nu au depus la Direcţia de Impozite şi Taxe Craiova o declaraţie, în termen de 30 de zile, de la data încheierii contractelor, deşi aveau această obligaţie, acest lucru conducând la necalcularea şi nerealizarea venituri;  Din verificarea modului în care au fost stabilite taxele pentru eliberarea autorizaţiilor de construire eliberate în perioada 2010–2012, al căror termen de valabilitate a expirat în anul 2013, s-a constatat că, atât în cazul persoanelor juridice cât şi în cazul persoanelor fizice, personalul din cadrul compartimentului de specialitate al primăriei nu a respectat prevederile legale în vigoare, rezultând venituri estimate neîncasate în sumă de 134.863 lei;  Un număr de 13 clădiri al căror termen de execuţie din autorizaţiile de construire a expirat în anul 2013, nu au fost declarate la organul fiscal şi în consecinţă nu a fost calculat impozitul pe clădiri cu începere de la data de întâi a lunii următoare celei în care clădirea a fost construită.
Se arată în raportul Curţii de Conturi 
 
Nici la “calitatea gestiunii economico-financiare”  Primăria Craiova nu stă bine: 
În perioada iunie-noiembrie 2013, la nivelul UATM Craiova s-au efectuat plăţi fără justificare legală, în sumă totală estimată de 1.034.769 lei (sume brute plătite salariaţilor de 811.584 lei, la care se adăugă obligaţiile angajatorului aferente virate către bugetul general consolidat, în valoare de 223.185 lei), reprezentând stimulente acordate unor persoane care nu beneficiau de acest drept; Din auditarea categoriei ,,Cheltuieli de personal’’, echipa de audit a constatat că în perioada 1.07.2012 – 31.05.2013, s-au efectuat plăţi salariale nelegale angajaţilor din cadrul Politiei Locale Craiova, ca urmare a includerii Sporului de dispozitiv, în salariul de bază stabilit la data de 1.01.2010; Din verificările efectuate, s-au constatat plăţi estimate în cuantum de 901.007,77 lei, reprezentând ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei, acordat unor persoane care deţin depozite bancare în cuantum mai mare de 3.000 lei, deci neeligibile sub aspect al acordării ajutorului. De asemenea, s-au constatat plăţi estimate în cuantum de 35.395,15 lei, reprezentând ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei acordat unor persoane care au realizat venituri din salarii peste limitele prevăzute art. 7 alin. 1 din OUG nr. 70/2011; Din verificarea modului de lichidare, ordonanţare şi plată a cheltuielilor efectuate pentru realizarea obiectivului de investiţii ”Amenajare adăpost pentru câini, etapa I”, au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate ce au condus la efectuarea de plăţi nejustificate către constructor în sumă de 65.993 lei. La data efectuării misiunii de audit, există creanţe fiscale în sumă de 41.547,25 lei, provenite din impozite locale şi amenzi datorate de contribuabili persoane fizice, pentru care s-a împlinit dreptul de a cere executarea silită.
 
În urma neregulilor constatate, Curtea de Conturi a dispus o serie de măsuri şi recomandări
 
Între altele, municipalitatea trebuie să se ocupe de inventarierea, evaluarea şi înregistrarea tuturor cantităţilor de materiale rezultate din operaţiunile de modernizare a liniei de tramvai din municipiul Craiova şi se impune luarea măsurilor legale de recuperare a veniturilor şi majorărilor de întârziere aferente de la RAT Craiova, obţinute din valorificarea materialelor rezultate din operaţiunile de modernizare a liniei de tramvai proprietate a UATM Craiova.  
 
Având în vedere că s-a constatat nestabilirea, neevidenţierea şi neîncasarea taxei pe terenurile şi clădirile închiriate sau concesionate, în sumă de 271.318 lei (210.853 lei + 14.393 lei + 46.072 lei) în anul 2013, este necesară extinderea verificării în ceea ce priveşte modul de stabilire, înregistrare, evidenţiere, urmărire şi încasare a taxei pe teren şi a taxei pe clădiri, înregistrarea în evidenţa contabilă şi fiscală a unităţii a diferenţelor de impozite şi a creanţelor fiscale accesorii (dobânzi, majorări şi/sau penalităţi de întârziere) aferente, constatate cu această ocazie, şi luarea măsurilor legale de încasare. 
Având în vedere că s-au constatat venituri nestabilite, neînregistrate şi neîncasate, în sumă de 134.863 lei, ca urmare a ne-regularizării corespunzătoare a taxelor pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, este necesară extinderea verificărilor asupra respectării, de către contribuabili, a obligaţiilor legale de regularizare a taxei pentru autorizarea lucrărilor de construcţii. În caz contrar, se vor lua măsuri de stabilire a situaţiei fiscale a contribuabililor, înregistrarea în evidenţa contabilă şi fiscală a unităţii a diferenţelor de taxe şi a creanţelor fiscale accesorii (dobânzi, majorări şi/sau penalităţi de întârziere) aferente, constatate cu această ocazie, şi luarea măsurilor legale de încasare.  Având în vedere că s-au estimat prejudicii în sumă totală de 1.034.769 lei (569.456 lei + 242.128 lei + 223.185 lei), provenind din plăţi de natură salarială fără justificare legală, sub forma unor stimulente acordate în plus la salariul de bază, către salariaţi din afara compartimentelor de specialitate, care nu trebuiau să beneficieze de acest drept, este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total (inclusiv beneficiile nerealizate), şi dispunerea măsurilor legale care se impun pentru recuperarea acestuia; regularizarea cu bugetele publice a sumelor reprezentând contribuţiile aferente angajaţilor şi angajatorului.  Având în vedere că, în timpul controlului, s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 65.993 lei (47.685 lei + 18.308 lei), pentru care s-au calculat accesorii în sumă de 8.551 lei, la decontarea cheltuielilor pentru obiectivul de investiţii “amenajare adăpost pentru câini, etapa I”, cauzate de acceptarea la plată a unor situaţii de lucrări conţinând articole neexecutate în totalitate (47.685 lei), respectiv de acceptarea nejustificată a unor pierderi la montajul reperelor (18.308 lei) este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total (inclusiv beneficiile nerealizate), şi dispunerea măsurilor legale care se impun pentru recuperarea acestuia. Având în vedere că, la Poliţia Locală a municipiului Craiova, s-au estimat prejudicii în sumă totală de 1.015.524 lei (795.628 lei + 219.896 lei), provenind din plăţi de natură salarială fără justificare legală, sub forma sporului de dispozitiv în cuantum de 25%, este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total (inclusiv beneficiile nerealizate), şi dispunerea măsurilor legale care se impun pentru recuperarea acestuia; regularizarea cu bugetele publice a sumelor reprezentând contribuţiile aferente angajaţilor şi angajatorului; Având în vedere că în timpul acţiunii de audit s-au estimat plăţi nelegale în sumă de 936.402,92 lei (901.007,77 lei + 35.395,15 lei), cauzate de acordarea de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei, unor persoane care nu puteau beneficia de acest drept, este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total (inclusiv beneficiile nerealizate), şi dispunerea măsurilor legale care se impun pentru recuperarea acestuia.
Se mai arată în raportul Curţii de Conturi
 
Salariul directorului CAO, nelegal
 
La S.C. Compania de Apă Oltenia S.A. Craiova, Curtea de Conturi a constatat plăţi nelegale în sumă de 75 mii lei, provenind din plata unei remuneraţii lunare pentru Directorul General, în cuantum ce a depăşit nivelul stabilit pentru indemnizaţia funcţiei de viceprimar.
 
Având în vedere că, în timpul controlului, au fost estimate plăţi nelegale în sumă de 75.090 lei (74.116 lei + 974 lei), provenind din plata unei remuneraţii lunare pentru Directorul General, în cuantum ce a depăşit nivelul stabilit pentru indemnizaţia funcţiei de viceprimar, este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total, şi dispunerea măsurilor de recuperare a acestuia, precum şi de regularizare cu bugetele publice a sumelor reprezentând contribuţiile aferente angajaţilor şi angajatorului.
Curtea de Conturi
 
Şi aici Curtea de Conturi a constatat alocări de indemnizaţii nejustificate angajaţilor. 
În plus, în timpul controlului, ”au fost estimate plăţi nelegale în sumă de 2.020.500 lei, provenind din plata unor majorări de întârziere calculate nejustificat”. Curtea de Conturi spune că este necesară extinderea verificărilor, în vederea stabilirii prejudiciului total, şi dispunerea măsurilor de recuperare a acestuia.
 
 
 
Vezi AICI rezultatul controlului.
Distribuie acest articol