Craiova va fi legată de Piteşti printr-o autostradă până în 2030. Aşa arată Master Planul de Transport. Parlamentarii doljeni se tem însă că a fost doar o minciună de campanie.
Actuala putere, PSD, a marşat pe construcţia unei autostrăzi pe această rută, la toate campaniile electorale din 2012 şi până acum. Investitorii din zonă au cerut un astfel de drum de mai mulţi ani, pentru a-şi putea desfăşura în condiţii normale activitatea. Unul dintre aceştia este Ford-ul, care recent a anunţat că recurge la disponibilizarea a aproape 700 dintre angajaţi.
Autorităţile au decis că acest drum să fie construit cu fonduri private, prin concesiune. Concesionarul urma să proiecteze, să construiască, să finanţeze, să opereze şi să întreţină autostrada / drumul expres. Banii investiţi urmau a fi recuperaţi din taxa ce va fi instituită la intrarea pe acest tronson de drum. Urma să aibă o lungime de 121 kilometri şi să coste circa 1,7 miliarde de euro. S-a lansat anunţul pe SEAP, însă totul a rămas la stadiul de „dialog”.
În luna august, Ziarul Financiar a solicitat CNADNR un punct de vedere legat de realizarea acestui tronson, dar şi a autostrăzii de centură a Capitalei (48 km).
În prezent se desfăşoară etapa de dialog în cadrul procedurilor de dialog competitiv pentru atribuirea contractelor de concesiune (pentru autostrada de centură sud a Bucureştiului, respectiv drumul expres/autostrada Craiova-Piteşti – n.r.). Informaţii privind detalii din cadrul etapelor de dialog competitiv nu pot fi furnizate în timpul derulării procedurilor de atribuire.
Este răspunsul transmis ZF de către CNADNR
Asta, în condiţiile în care, nota Ziarul Financiar, în urmă cu un an, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADNR) susţinea că pe final de an 2013 va semna contractele de concesiune pentru cele două şosele.
În februarie anul trecut, aflată într-o vizită de lucru la Craiova, Maria Grapini, pe vremea aceea ministrul delegat pentru IMM-uri, mediul de afaceri şi turism, anunţa că proiectul de construcţie a autostrăzii este inclus în buget, iar construcţia ar putea să înceapă în 2013, termenul de execuţie fiind de doi ani de la data de lansare a lucrărilor.
Avem bugetată autostrada. Cred că nu numai pentru craioveni e bine, e bine pentru economie în general şi pentru cei care vin înspre Craiova şi pleacă. Deci este un obiectiv precis, cuprins, bugetat.
Maria Grapini
Tot atunci, Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, declara că realizarea autostrăzii va începe în 2013.
Avem certitudinea foarte clară că vom avea autostrada Craiova – Piteşti până la finalul mandatului actualului Guvern. Va fi făcută prin concesiune, dar deja sunt stabilite toate etapele. Important e că se face. Începe anul acesta. Durata de finalizare este cam de doi ani. Dacă este gata până la finalul acestui mandat, este senzaţional pentru noi şi zicem «bogdaproste»!
Olguţa Vasilescu
În octombrie 2013, edilul-şef al urbei trecea de la sigur la “sperăm” la realizarea autostrăzii în primăvara lui 2014.
Vreau să vă anunţ că deja am avizat favorabil pentru CJ Dolj, la cererea CNADNR, investiţia autostrada Craiova – Piteşti, tronsonul aferent municipiului Craiova, pe o porţiune de 700 de metri, de la kilometrul 0 la kilometrul 1. Lungimea este de aproximativ un kilometru, în vederea actualizării studiului de fezabilitate necesar CNADNR. Acest lucru înseamnă că avizul va merge la CJ Dolj, urmând să fie dat aviz şi pe celelalte localităţi prin care va trece autostrada Craiova – Piteşti. Sperăm ca în primavara anului viitor să înceapă construcţia noii autostrăzi. Pentru municipiul nostru este o veste extraordinară, întrucât acest lucru înseamnă dezvoltarea mai ales din punct de vedere economic a zonei.
Olguţa Vasilescu, primarul Craiovei
Odată venită însă primăvara lui 2014, fostul ministru al Transporturilor, Dan ªova, a anunţat un alt termen: ”vom stabili câştigătorul undeva în luna iulie“.
De atunci, autorităţile locale şi investitorii încă aşteaptă să vadă măcar un pas pentru realizarea autostrăzii / drumului expres Craiova-Piteşti.
Anunţul de participare a fost publicat pe site-ul CNADNR încă din 11 martie 2013, ultima clarificare fiind publicată în data de 7 mai a anului trecut, data limită de depunere a ofertelor, potrivit anunţului de participare la licitaţie. Consorţiile care s-au arătat până acum interesate de realizarea autostrăzii / drumului expres, sunt formate din companiile Obrascon Huarte Lain SA – OHL ZS SA, China Communications Construction Company – Dogus Insaat VE Ticaret AS – Egis Projects, Spedition UMB – Tehnostrade – Vectra Service, Strabag AG – Strabag SE – Vinci Construction Grands Projects – Vinci Construction Terassament – Aktor SA – Aktor Concessions SA (denumita Via Subcarpatica) şi Impregilo SpA – Salini SpA.
Acum, autostrada a fost inclusă în Master Planul de Transport. Asta ar presupune că va fi realizată pe fonduri europene, drept urmare, cel mai probabil ar trebui organizată o nouă licitaţie. Potrivit Master Planului de Transport, România ar trebui să construiască 656 de kilometri de autostradă şi 2.226 de kilometri de drumuri expres până în anul 2030. Asta, în contextul în care, fostul ministru al Transporturilor, Dan ªova, promitea, înainte de europarlamentare, 1.800 de kilometri noi de autostradă până în 2020.
În Master Planul de Transport este inclus şi proiectul autostrăzii Craiova-Piteşti (115 km). Se estimează că va costa 870 de milioane de euro plus TVA.
«Prea puţine proiecte majore de infrastructură au vizat regiunea noastră»
Acum, parlamentarii, unii dintre ei, cer construcţia autostrăzii.
Săptămâna trecută, deputatul PSD, Florentin Gust a transmis o scrisoare deschisă colegilor din Parlament prin care le-a cerut să susţină realizarea autostrăzii.
În următoarele zile, Guvernul va trimite către Parlament proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2015. Aşa cum bine ştim cu toţii, în ultimele rânduri de alegeri, ca de altfel de fiecare dată, Oltenia a reprezentat regiunea cu cel mai mare suport pentru PSD şi pentru aliaţii săi. Oltenii au avut încredere în PSD, în programul nostru de guvernare şi în capacitatea acestui Executiv de a oferi o creştere a nivelului de trai pentru cei din Dolj, Olt, Gorj, Mehedinţi sau Vâlcea. Din păcate, prea puţine proiecte majore de infrastructură au vizat regiunea noastră. Visăm de ani buni la autostrăzi care să ne lege de Europa, dar, din păcate, Oltenia rămâne fără niciun kilometru construit. În acest timp, vedem cum locuri de muncă dispar de la companii, precum Ford, direct afectate de lipsa unei infrastructuri decente. Vedem cum judeţele noastre suferă de un şomaj peste medie, cum oamenii nu îşi pot găsi un loc de muncă plătit decent. Vedem cum oportunităţile lipsesc, iar sărăcia se adânceşte. Ca oameni politici, ca reprezentanţi ai Olteniei, vă propun, în dezbaterea bugetului de stat din acest an, să acţionăm pentru un proiect major de infrastructură din regiunea noastră. Vă propun să susţinem cu toţii alocarea de fonduri guvernamentale pentru autostrada Craiova – Piteşti. Vă propun să le arătăm oamenilor din judeţele noastre că acceptăm mizele mari şi că ne batem pentru proiecte de infrastructură care pot schimba faţa Olteniei. Trebuie împreună să convingem Guvernul să ţină cont atât de necesităţile de dezvoltare ale Olteniei, cât şi de ponderea noastră politică. În cazul în care Guvernul nu va înţelege să sprijine proiectul nostru, vă invit să nu votăm bugetul de stat pentru 2015. În ceea ce mă priveşte, o spun foarte clar, încă de pe acum: fără fonduri alocate pentru autostrada Craiova – Piteşti, eu nu voi vota legea bugetului. Vă propun, dragi colegi, să ne unim eforturile şi să ne batem împreună pentru un proiect esenţial pentru Oltenia!
Florentin Gust, deputat PSD de Craiova
«Poate ne-a minţit doamna Vasilescu»
Deputatul doljean Mihai Voicu a vorbit şi el despre solicitarea colegului de la PSD, Florentin Gust, adresată parlamentarilor coaliţiei de guvernare din judeţele regiunii Oltenia să susţină alocarea de fonduri pentru autostrada Craiova – Piteşti.
Nu avem cum să uităm angajamentele publice făcute de guvern. Sau poate ne-a minţit doamna Vasilescu, nu ştiu. Doamna Vasilescu ne-a spus că are garanţia că această autostradă se va realiza. În acest moment nu a fost făcut niciun pas. Mi-e teamă că a fost o minciună de campanie. Nu mai este vorba doar de judeţul Dolj, ci de întreaga zonă. Nu cred că un oraş de mărimea şi importanţa Craiovei, judeţe cu populaţie multă cum sunt Dolj, Olt chiar şi Mehedinţi, nu merită un astfel de proiect. Dacă guvernul Ponta nu este capabil să îl facă sau dacă are alte priorităţi cumva, spre exemplu autostrada domnului Hrebenciuc, de la Bacău la Târgu Secuiesc, dacă guvernul Ponta nu vrea să facă acest lucru ar trebui să recunoască public. Asta în primul rând. E o dovadă de onestitate. La fel şi doamna primar, care şi-a bazat mai multe campanii electorale pe această minciună ar trebui sa spună, nu ştiu, „m-a minţit Ponta”, dacă vrea să scape, sau ce crede de cuviinţă să spună. Din nefericire îngroparea acestui subiect duce la întârzieri şi pentru un guvern care va avea voinţa politică să rezolve acest lucru, mă refer la guvernul PNL, pentru că există nişte paşi care trebuie făcuţi mai ales dacă îţi doreşti finanţare europeană pentru un proiect atât de important.
Mihai Voicu, copreşedinte PNL Dolj
Guvernul Ponta se bâlbâie, România are nevoie de unul nou
România are nevoie de un nou guvern, pentru că acesta, condus de Victor Ponta, nu are nici măcar un plan pe termen mediu. Este opinia copreşedintelui PNL Dolj, Mihai Voicu:
Din punctul nostru de vedere, România are nevoie şi de un nou guvern. Bâlbâielile, spre exemplu, cu aprobarea bugetului, faptul că în contradicţie cu unele angajamente făcute este departe de a fi o certitudine că nu vor apărea noi taxe. Dau doar un exemplu, care chiar dacă nu ţine în mod direct de guvern, are de-a face cu imobilismul unei instituţii a statului. Şi anume, posibila majorare a poliţei RCA, lucru care afectează direct milioane de cetăţeni şi care se va regăsi în buzunarele fiecăruia. Frământările din interiorul principalului partid de guvernământ nu sunt nici ele de natură de a asigura coerenţa actului de guvernământ şi un plan nici măcar pe termen mediu pentru că PSD-ul se raportează de azi până în martie, atunci când va avea loc congresul lor. Există căi constituţionale pentru un nou guvern.
Liberalii au în plan o guvernare axată în special pe implusionarea economiei şi mediului privat, scăderi de taxe, competitivitate, combaterea corupţiei şi evaziunii fiscale.
Sunt elemente esenţiale fără de care e foarte greu să progresăm. Suntem cu un procent al economiei negre mai mult decât dublul mediei Uniunii Europene. Asta înseamnă că evaluările sunt undeva între 15 şi 20 de miliarde pe an economie gri şi neagră. Nimeni nu poate afirma că lucrul ăsta se poate rezolva peste noapte şi să ajungem la zero, însă orice procent scăzut din evaziune fiscală şi îmbunătăţirea colectării va ajuta mediul privat spre care ne îndreptăm atenţia în mod special.
Mihai Voicu, copreşedinte PNL Dolj