În luna iunie Guvernul a adoptat o Ordonanţă de Urgenţă ce scuteşte de la plata dobânzilor persoanele care au beneficiat nelegal de ajutoare sociale. Prin OUG 44/26.06.2014 s-a stabilit exceptarea de la aplicarea dobânzilor şi penalităţilor/majorărilor de întârziere în situaţia în care suma primită nejustificat de beneficiar va fi achitată integral în termen de 180 zile de la emiterea deciziei sau a dispoziţiei de recuperare. După expirarea acestui termen se vor aplica prevederile art. 731 din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare. Adică, de la sfârşitul lui decembrie se vor calcula dobânzi.
Prelungirea perioadei face ca debitele să fie cu greu recuperate de autorităţi. Şi nu sunt deloc puţine.
Problema a fost ridicată, ieri, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural Dolj, de directorul Agenţiei Judeţene pentru Prestaţii şi Intervenţie Socială, Marius Simcelescu.
Chiar aseară a fost o discuţie foarte mare, s-a soldat şi cu un accident vascular din partea preşedintelui nostru. Discuţia fiind că ANAF-ul are probleme cu aceste cazuri, deoarece îi invadăm cu ele. Numai acum am identificat debite de 7 miliarde lei vechi. Oamenii nu dau. Problema este că a intervenit şi acea Ordonanţă 44, s-a creat un timp de graţie până la 27 decembrie să-şi plătească debitele. După această dată va trebui să calculăm accesorii, adică dobânzi, penalizări. Iar ANAF-ul are şi el alte activităţi. Le-am creat o problemă foarte gravă dacă au fost aşa discuţii aprinse.
A declarat şeful AJPIS Dolj, Marius Simcelescu
Autorităţile se gândesc să apeleze chiar şi la firme de recuperare.
Avem un parteneriat foarte bun cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală privind modul prin care transmitem aceste debite, deoarece avem de-a face cu oameni care nu au venituri sau care au venituri reduse şi avem probleme în activitatea de recuperare. Acum e o discuţie între Minsiterul Muncii şi ANAF deoarece sunt foarte multe astfel de cazuri şi s-ar putea ca Ministerul să găsească alte soluţii. Probabil să ne îndreptăm spre firme care asigură recuperarea acestor debite.
Marius Simcelescu, director AJPIS Dolj
Dacă o să aveţi propuneri să îmi spuneţi şi mie şi le analizăm la Bucureşti să găsim o variantă cât mai bună, ţinând cont de faptul că e vorba de o pătură socială cu mari probleme şi să vedem ce soluţii se găsesc şi la nivelul Guvernului.
A intervenit Prefectul de Dolj, Sorin Răducan
În primul semestru al anului sute de beneficiari de ajutoare sociale au fost găsiţi în neregulă. Ba mai mult, se încasau bani de la stat pentru persoane care decedaseră. Datele au fost prezentate într-un raport întocmit luna trecută.
În cazul beneficiarilor de venit minim garantat controlul AJPIS privind stabilirea, acordarea şi plata ajutorului social a vizat un număr de 490 de dosare cuprinse în eşantionul aferent campaniei tematice pentru anul 2014, ceea ce reprezintă un număr de 141 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari decedaţi si pentru care se efectuează plăţi după data decesului. Alte 349 de suspiciuni i-au vizat pe titularii sau beneficiarii cu venituri diferite faţă de cele declarate la acordarea ajutorului. În urma verificării a 66 de entităţi, s-au confirmat 87 situaţii. Nu s-a dispus suspendarea, respectiv încetarea niciunui dosar, dar au fost dispuse 330 măsuri de remediere, toate cu impact financiar. Până la data de 30.06.2014 au fost emise 87 decizii de recuperare. Un număr de 491 CNP-uri cu suspiciuni majore rămase din eşantionul transmis spre verificare în anul 2013, au fost verificate în trimestrul I 2014 la 110 entităţi, suspiciunile fiind împărţite astfel: 268 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari decedaţi si pentru care se efectuează plăţi după data decesului şi 223 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari cu venituri diferite faţă de cele declarate la acordarea ajutorului. Au fost dispuse 89 de măsuri, pe suspiciune, pentru titulari sau beneficiari decedaţi şi pentru care se efectuează plăţi după data decesului, 113 măsuri pe suspiciune pentru titulari sau beneficiari cu venituri diferite faţă de cele declarate la acordarea ajutorului. Până la sfârşitul lunii iunie au fost emise cinci decizii de recuperare a debitelor. În trimestrul II al anului 2014 au fost monitorizate 423 de măsuri dispuse în trimestrul I al anului 2014.Controlul privind stabilirea, acordarea şi plata alocaţiei pentru susţinerea familiei a vizat un număr de 324 de dosare, ceea ce reprezintă un număr de 100 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari decedaţi şi pentru care se efectuează plăţi după data decesului şi 224 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari cu venituri diferite faţă de cele declarate la acordarea alocaţiei. În urma verificării s-au confirmat 38 situaţii şi au fost inspectate un număr de 34 de entităţi. Nu s-a dispus suspendarea, respectiv încetarea niciunui dosar, dar au fost dispuse 70 de măsuri de remediere, din care toate cu impact financiar. Un număr de 1025 CNP-uri cu suspiciuni majore rămase din eşantionul transmis spre verificare în anul 2013, au fost verificate în trimestrul I 2014 la 110 entităţi, suspiciunile fiind împărţite astfel: 356 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari decedaţi şi pentru care se efectuează plăţi după data decesului şi 674 de suspiciuni pentru titulari sau beneficiari cu venituri diferite faţă de cele declarate la acordarea alocaţiei. Au fost dispuse 605 măsuri. În trimestrul al II-lea al anului 2014, au fost monitorizate măsurile dispuse în anul 2013 şi măsurile dispuse în trimestrul I al anului 2014. Au fost îndeplinite toate măsurile dispuse în anul 2013 şi cele dispuse în anul 2014. În ceea ce priveşte programul ajutor de încălzire-119 măsuri, în trimestrul I 2014 au fost verificate un număr de 283 de CNP-uri din anul 2013, fiind dispuse 119 măsuri. Controlul privind stabilirea, acordarea şi plata alocaţiei de stat pentru copii a vizat un număr de 23 de dosare. În urma verificării s-au confirmat patru situaţii şi a fost inspectată o entitate. În trimestrul I 2014 au fost verificate un număr total de 1726 de CNP-uri rămase din anul 2013. Controlul inopinat s-a desfăşurat în baza sesizărilor/autosesizărilor şi a vizat un număr de 147 dosare. În urma verificării, s-au confirmat 30 de situaţii şi au fost inspectate un număr de 25 entităţi. S-a dispus încetarea a 26 de dosare beneficiari de beneficii sociale, au fost dispuse 30 de măsuri de remediere, din care 29 cu impact financiar. Au fost îndeplinite trei măsuri, respectiv încetarea a două dosare şi recuperarea debitului de către primăria care a acordat eronat un ajutor de încălzire a locuinţei.
Se arată în raport